سریال خاتون
فناوری

چرا مارک بنیوف دامین اپ استور را به استیو جابز هدیه داد؟

زومیت نوشت: شرکت سیلزفورس زمانی‌که در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی شد، یک شرکت پیش‌گام در زمینه‌ی سرویس‌های ابری بود، اما جهش این شرکت ۷ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد. زمانی‌که سیلزفورس به اولین شرکت SaaS  بدلشد که سرویس‌های مرتبط را در فروشگاهی آنلاین توزیع می‌کرد.

در سال گذشته در مصاحبه‌ای در مورد بیستمین سالگرد سیلز فورس، پارکر هریس مدیر فناوری و هم‌بنیان‌گذار این شرکت اعلام کرد که ایده‌ی اپ استور سه سال قبل از راه‌اندازی AppExchange در ملاقاتی با استیو جابز مطرح شده است. در سال ۲۰۰۳ بنیوف، هریس و دیو مولنهوف برای ملاقات با جابز به کوپرتینو سفر کرده بودند. در آن ملاقات، جابز به آن‌ها توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید به‌عنوان یک شرکت رشد و توسعه داشته باشید، به اکوسیستم نرم‌افزاری ابری نیاز دارید. اگرچه که امروزه این موضوع برای شرکت های SaaS امری عادی است، اما در سال ۲۰۰۳ برای بنیوف و تیمش موضوعی جدید بود.

چرا مارک بنیوف دامین اپ استور را به استیو جابز هدیه داد؟

در ادامه بنیوف در کتابش می‌گوید که بعد از اینکه جابز توصیه خود را مطرح کرد، از او خواسته است که منظورش را در مورد اکوسیستم اپلیکیشن بیشتر توضیح دهد و جابز بیشتر توضیح می‌دهد که چگونه او این ایده را عملی کرده است. اما آن‌ها برای درک این موضوع احتیاج به زمان داشتند. بنیوف در کتابش می نویسد که چند سال بعد از این ملاقات، یک شب موقع صرف شام ایده‌ی اپ استور به او الهام می‌شود و او ایده‌ی اولیه اش را روی یک دستمال سفره درحالی‌که در یک رستوران نشسته بود، می نویسد.

یک شب هنگام شام در سانفرانسیسکو، ایده‌ی ساده‌ای به ذهنم خطور کرد.چه اتفاقی می‌افتد اگر هر توسعه‌دهنده ای از هر نقطه از جهان بتواند اپلیکیشن های خود را برای پلتفرم سیلز فورس ایجاد کند؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر پیشنهاد بدهیم که این اپلیکیشن ها را در یک دایرکتوری آنلاین ذخیره کنند و به تمام کاربران سیلز فورس اجازه داده شود تا آن‌ها را دانلود کنند؟

بنیوف می‌گوید او آنقدر اسم اپ استور را دوست داشت که روز بعد به وکلایش گفت که دامین آن را خریداری کنند.در نهایت ایده‌ی اپ استور به نتیجه رسید، اما از همان ابتدا AppExchange نامیده می‌شد. به این دلیل که بنیوف قبل از راه‌اندازی آن با مشتریانش مذاکره ای داشت و متوجه شد که آن‌ها از کلیات موضوع استقبال کردند ولی از نامی که او برای فروشگاه آنلاین خود انتخاب کرده بود، استقبال نکردند. بنابراین در سال ۲۰۰۶ فروشگاه خود را با نام AppExchange.com راه‌اندازی کرد. به‌دنبال آن Force.com راه‌اندازی شد که به برنامه‌نویسان یک پلتفرم توسعه کامل برای ایجاد اپلیکیشن ها می‌دهد و سپس آن‌ها را درAppExchange توزیع می‌کند.

به این ترتیب تا سال ۲۰۰۸ از اپ استور خبری نبود،  تا اینکه بنیوف به یک کنفرانس بزرگ در مورد آیفون به کوپرتینو دعوت شد. بنیوف در این باره می‌نویسد که در آن کنفرانس  جابز جمله ای گفت که من را شگفت زده کرد. او به حضار گفت: من به شما اپ استور می‌دهم.

وقتی بنیوف و همکارانش این نام را شنیدند واقعاً شگفت زده شدند. درواقع بعد از گذشت زمان زیادی از جلسه‌ی اولیه، هر دو شرکت روی یک نام با هم تفاهم داشتند. با این تفاوت که سیلز فورس آن را رد کرده بود و به این ترتیب فرصتی برای بنیوف فراهم شده بود تا این نام را به استاد خود هدیه دهد. بنیوف می‌گوید که بعد از این موضوع،  او به پشت صحنه می‌رود و دامنه اپ استور را به جابز هدیه می‌دهد.

بعد از همه‌ی این اتفاقات، جابز اپ استور را روی تمام تلفن ها قرار می‌دهد و به این ترتیب دیگر نیازی به وب‌سایت‌ها برای دانلود اپلیکیشن‌ها نبود. شاید به همین دلیل باشد که امروزه دامنه به فروشگاه آی تیونز اشاره می‌کند و آی تیونز را راه‌اندازی می‌کند (یا به کاربران امکان بازکردن آن را می‌دهد).

حتی امروزه صفحه اپ استور در ساِیت apple.com  از زیر دامنه اپ استور استفاده می‌کند. اما همچنان این داستان جالب است که چگونه مکالمه ای بین جابز و بنیوف توانست تأثیر عمیقی بر نحوه ارائه نرم‌افزار سازمانی داشته باشد و به ازای مشاوره جابز، بنیوف چه هدیه‌ای به او داد.

2121

منبع: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا