سریال خاتون
فناوری

۱۰ خاصیت مهم هندوانه برای سلامتی

از دیرباز باور بر این بوده که اگر مقداری هندوانه در شب یلدا  بخورند در سراسر زمستان از سرما و بیماری در امان خواهند بود. جدا از این که چنین تصوری صحیح است یا چیزی بیش از یک افسانه نیست، بررسی فواید هندوانه نشان می‌دهد این میوه واقعا برای سلامتی مفید است. هر پیمانه هندوانه فقط حاوی ۴۶ کالری است در حالی که مقادیر زیادی ویتامین C، ویتامین A و ترکیبات گیاهی سالم دارد. بنابراین بدون شک قرار دادن این خوراکی مفید در رژیم غذایی برای سلامتی شما مفید خواهد بود. در این مقاله شما را با فواید هنداونه از جمله خواص هندوانه برای پوست و مو و قلب آشنا خواهیم کرد.

۱. به تأمین آب بدن کمک می‌کند

نوشیدن آب یک راهکار مهم برای تأمین آب مورد نیاز بدن است و باعث حفظ رطوبت بدن می‌شود. ولی خوردن برخی مواد غذایی که حاوی میزان زیادی آب هستند نیز می‌تواند برای تأمین آب بدن کمک کننده باشد. شاید برایتان عجیب باشد ولی باید بدانید که ۹۲ درصد از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد. حجم زیاد آب در میوه و سبزیجات موجب می‌شود که بعد از خوردن آنها احساس سیری کنید. ترکیب آب و فیبر در این خوراکی‌ها به این معنی است که بدون اینکه کالری زیادی را وارد بدن خود کنید، در حال مصرف حجم مناسب ماده غذایی هستید.

بیشتر بخوانید: دلایل، علایم و راه‌های درمان کم آبی بدن

۲. حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است

هندوانه یکی از کم‌کالری‌ترین میوه‌ها به شمار می‌رود. همان‌طور که گفته شد در هر پیمانه از هندوانه که وزن آن ۱۵۴ گرم است، فقط ۴۶ کالری وجود دارد. این میزان کالری از کم شیرین‌ترین میوه‌ها مانند انواع بری نیز کمتر است. یک پیمانه هندوانه مواد مغذی بسیاری دارد که شامل ویتامین و مواد معدنی زیر می‌شود.

  •   ویتامین ث: ۲۱ درصد از دوز مصرفی روزانه
  •  ویتامین آ: ۱۸ درصد از دوز مصرفی روزانه
  •  پتاسیم: ۵ درصد از دوز مصرفی روزانه
  •  منیزیم: ۴ درصد از دوز مصرفی روزانه
  •  ویتامین ب ۱، ب ۵ و ب ۶: ۳ درصد از دوز مصرفی روزانه

همچنین هندوانه حاوی میزان زیادی کاروتنوئید از جمله بتا-کاروتن و لیکوپن است. سیترولین که یک آمینو اسید ضروری است، نیز در هندوانه یافت می‌شود. مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های هندوانه عبارت‌اند از:

  •  ویتامین ث: آنتی اکسیدانی که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.
  •  کاروتنوئید: دسته‌ای از ترکیبات گیاهی که شامل آلفا-کاروتن و بتا-کاروتن می‌شود و بدن آنها را به ویتامین آ تبدیل می‌کند.
  •  لیکوپن: نوعی کاروتنوئید است که به ویتامین آ تبدیل نمی‌شود. این آنتی اکسیدان قوی رنگ قرمز را به مواد غذایی از جمله گوجه فرنگی و هندوانه اضافه می‌کند و بسیاری از خواص سلامتی را به دنبال دارد.
  •  کوکوربیتاسین ای: ترکیبی گیاهی است که اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. بیتر ملون که در خانواده هندوانه قرار دارد، حاوی کوکوربیتاسین ای بیشتری است.

۳. حاوی ترکیباتی است که به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند

محققان بر روی لیکوپن و دیگر ترکیبات گیاهی ویژه‌ای که در هندوانه وجود دارد، تحقیقاتی انجام داده‌اند تا ببینند که آیا اثر ضد سرطانی دارد یا خیر. نتایج نشان داده که مصرف لیکوپن با احتمال کمتری در ابتلا به برخی از سرطان‌ها همراه است. قوی‌ترین ارتباط دیده شده بین لیکوپن و سرطان سیستم گوارش بوده است. همچنین نتایج به دست آمده نشان می‌دهد سرطان با کم کردن فاکتور رشد شبه انسولین کاهش یافته است، این ماده پروتئینی است که در تقسیم سلولی نقش دارد و میزان بالای آن با بیماری سرطان مرتبط است. این ماده همچنین برای توانایی‌اش در مهار رشد تومور مورد بررسی قرار گرفته است.

۴. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

بیماری قلبی یکی از دلایل مرگ در سراسر جهان است. عوامل مختلف در سبک زندگی مانند رژیم غذایی، می‌تواند ریسک حمله قلبی و سکته را از طریق کاهش فشار خون و سطح کلسترول کم کند. مواد مغذی بسیاری در هندوانه وجود دارد که برای سلامت قلب مفید است. بر اساس مطالعات انجام شده لیکوپن می‌تواند کلسترول و فشار خون را کم کند. همچنین می‌تواند در جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کلسترول نیز کمک کننده باشد. با توجه به مطالعات انجام شده لیکوپن همچنین می‌تواند سفتی و ضخامت دیواره‌های شریانی خون را کاهش دهد.

هندوانه حاوی ماده‌ای به نام سیترولین است، این اسید آمینه می‌تواند سطح اکسید نیتریک بدن را افزایش دهد. اکسید نیتریک به انبساط رگ‌های خونی کمک می‌کند و همین نکته باعث کاهش فشار خون می‌گردد. ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر مانند ویتامین آ، ب ۶، ث، منیزیم و پتاسیم موجود در هندوانه نیز برای قلب مفید هستند.

بیشتر بخوانید: ۸ راه برای داشتن قلب سالم!

۵. التهاب و استرس اکسیداتیو را کم می‌کند

التهاب یکی از دلایل اصلی در بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود. هندوانه می‌تواند سبب کاهش التهاب و آسیب اکسیدانی شود، چرا که غنی از آنتی اکسیدان‌های ضد التهابی لیکوپن و ویتامین ث است. در یک مطالعه انجام شده تعدادی داوطلب با آب گوجه فرنگی غنی از لیکوپن و دارای ویتامین ث اضافه شده، تغذیه شدند. به طور کلی، نشانگرهای التهابی آنها کاهش و آنتی اکسیدان‌ها افزایش یافت. هندوانه دارای هر دو ماده لیکوپن و ویتامین ث است. لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند برای سلامت مغز نیز مفید باشد. برای مثال، ممکن است شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر را به تأخیر بیندازد.

۶. هضم را بهبود می‌بخشد

هندوانه شامل مقدار زیادی آب و مقدار کمی فیبر است که هر دو برای هضم سالم مهم هستند. فیبر می‌تواند باعث به وجود آمدن حجم مدفوع شود و آب، حرکت دستگاه گوارش را به طور مؤثری بهبود می‌بخشد. خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب و فیبر مانند هندوانه، می‌تواند برای ارتقای حرکات طبیعی روده مفید باشد.

۷. خواص هنداونه برای پوست و مو

دو ویتامین موجود در هندوانه یعنی آ و ث برای سلامتی پوست و مو مهم هستند. ویتامین ث به تولید کلاژن بدن کمک می‌کند، این پروتئین پوست را تقویت می‌کند و باعث استحکام مو می‌شود. ویتامین آ نیز برای پوست سالم اهمیت دارد چرا که به تولید و ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کند. بدون میزان کافی از ویتامین آ، پوست خشک و پوسته پوسته به نظر می‌رسد. پس از خواص هندوانه برای پوست می‌توان گفت که هم لیکوپن و هم بتا-کاروتن به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی نیز کمک می‌کنند.

۸. خواص تخمه هندوانه

تخمه هندوانه حاوی میزان زیادی منیزیم است که به پاک‌سازی روده و پوست کمک می‌کند. این ماده همچنین برای درمان جوش مفید است. منیزیم از ریزش مو جلوگیری می‌کند و رشد مو را هم تحریک می‌کند.

۹. خواص هندوانه در بارداری

از خواص هندوانه در دوران بارداری می‌توان به این نکته اشاره کرد که ویتامین ب ۶ موجود در تخم هندوانه در جلوگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی جنین تأثیرگذار است. از دیگر خواص تخمه هندوانه در بارداری آهن موجود در تخم هندوانه است که برای درمان کم‌خونی آنها پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۶ باید و نباید دوران بارداری

۱۰. خواص هندوانه در لاغری و دیابت

بسیاری افراد دوست دارند در مورد خواص هندوانه در لاغری بدانند. گفته می‌شود فیبر موجود در تخم هندوانه اشتها را کم می‌کند و از این طریق موجب لاغری می‌شود. همچنین ویتامین و مواد معدنی موجود در تخمه باعث افزایش انرژی بدن می‌شود. در مورد خواص هندوانه و دیابت گفته‌اند تخم هندوانه می‌تواند به دلیل کاهش گلوکز خون در درمان دیابت تأثیرگذار باشد، ولی بهتر است قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

2121

منبع خبر: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا