سریال خاتون
فناوری

خودران‌ها با کمک هوش مصنوعی در برف نمی‌مانند!

خودران‌ها با کمک هوش مصنوعی در برف نمی‌مانند!


محققان مؤسسه فناوری ماساچوست با استفاده از هوش مصنوعی به اتومبیل‌های خودران کمک می‌کنند تا از برف و مه عبور کنند.

به گزارش ایتنا از فارس، فناوری خودران مسیری طولانی را پشت سر گذاشته است، اما هنوز هم جای کار دارد و دور کردن آن از هوای نامساعد یکی از مواردی است که تاکنون برای آن فکری نشده است.

تیمی از آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی ام‌ای‌تی برای حل این مسئله راه‌حلی دارند؛ آنها راهی را برای کمک به وسایل نقلیه خودران با نقشه برداری از آنچه در زیر جاده با استفاده از رادار نفوذپذیری زمینی (GPR) وجود دارد، ارائه می‌کنند.

اکثر وسایل نقلیه خودمختار از سنسورهای LIDAR یا دوربین‌ها استفاده می‌کنند تا دریابند که در کجای جاده هستند، اما دوربین‌ها را می‌توان با شرایط روشنایی یا علائم پوشیده از برف و نشانگرهای خط خاموش کرد و LIDAR معمولاً در هوای نامساعد دقیق‌تر می‌شود.

از طرف دیگر، فناوری Ground Penetrating Radar) GPR) یا روش رادار نفوذی زمین یکی از تکنولوژی‌های ژئوفیزیکی با قدرت جداسازی بسیار بالا است که توسط امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا، تغییرات خواص الکتریکی را در عمق کم  آشکار می‌کند. در این فناوری، امواجی از دستگاه GPR فرستاده شده و به داخل زمین نفوذ می‌کند. این فناوری پالس‌های الکترومغناطیسی را به زمین می‌فرستد تا ترکیب خاصی از خاک، سنگ و ریشه را اندازه گیری کند؛ این داده‌ها به نقشه‌ای برای وسایل نقلیه خودران تبدیل شده‌اند.

این سیستم که از نوعی GPR به نام Localization Ground Penetrating Radar استفاده می‌کند قرار است به خودران‌ها کمک کند تا در شرایط برف و مه مشکلی برای رانندگی نداشته باشند و احتمال بروز مشکل در‌ آنها کاهش یابد.

 

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا