سریال خاتون
فناوری

خرید و فروش اکانت‌های قدیمی در توییتر!

خرید و فروش اکانت‌های قدیمی در توییتر!


توییتر از آن شبکه‌های اجتماعی است که با وجود فیلترینگ، مسوولان در آن حضور دارند و به‌تازگی آگهی فروش حساب‌های قدیمی این شبکه اجتماعی جلب توجه کرده است.

به گزارش ایسنا، فیلتر توییتر در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در سال ۱۳۸۸  مصوب شده و به وزارت ارتباطات ابلاغ شد و این فیلتر تا امروز ادامه داشته است. با وجود این، بسیاری از مسوولان در این شبکه اجتماعی حساب دارند و حتی اطلاع‌رسانی‌های خود را از طریق آن انجام می‌دهند. محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- یکی از وزرایی است که از ابتدای ورودش به کابینه دولت دوازدهم، در شبکه‌های اجتماعی حضور فعالی داشت و توییتر هم یکی از شبکه‌های مورد توجه او و حتی معاونانش است.

یکی از مواردی که در ابتدای حضور جهرمی در توییتر برای کاربران عجیب بود، حضور در این شبکه اجتماعی فیلترشده بود و اینکه به‌زعم کاربران، مگر توییتر فیلتر نیست و اینکه آیا آقای وزیر هم از فیلترشکن استفاده می‌کند؟ اما جهرمی به این سوالات هم پاسخ داد که فیلترشکنی در کار نیست و شرایطی فراهم شده است که برخی افراد و مسئولان با توجه به مسئولیت‌شان می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند.

جهرمی حتی درباره عضویت خود در شبکه توئیتر اظهار کرد: بنابر قانون فعالیت توئیتر در ایران ممنوع شده است چون قانونگذار می‌تواند حکم بدهد که فعالیت شرکت خارجی در ایران ممنوع شود اما فعالیت ایرانیان در توییتر ممنوع نیست چون هیچ قاضی و هیچ دستگاهی نمی‌تواند حکم عمومی بدهد مگر اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی باشد.

البته از همان ابتدای دولت دوازدهم و حضور جوان‌ترین وزیر در کابینه، زمزمه‌هایی از تلاش برای رفع فیلتر توییتر شنیده شده بود. حتی حسن روحانی درباره محدودیت‌های اعمال‌شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر از سویی و استفاده اکثر مسوولان از این فضا سوی دیگر و تناقض این وضعیت اظهار کرد: اشکال شما به نظر من اشکال واردی است و ما در حد توانمان در دستگاه مجریه تلاش خود را انجام داده‌ایم که این فضا برای مردم بازتر باشد.

با وجود این، با گذشت دو سال از دولت دوازدهم و شش سال از ریاست جمهوری روحانی، کلیدی برای باز شدن توییتر پیدا نشده و حتی تلگرام هم از سال گذشته به جمع فیلتری‌ها اضافه شد. البته بارها گفته شده که تصمیم‌گیری درباره فیلتر یا رفع فیلتر یک شبکه اجتماعی یا انواع دیگر اپلیکیشن‌ها در حیطه اختیارات شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.

اما یکی از مواردی که این روزها مشاهده می‌شود و شاید بتوان پس از حضور مسوولان در یک شبکه اجتماعی فیلترشده، از آن به‌عنوان شگفتی دیگر نام برد، آگهی‌های فروش حساب‌های توییتری قدیمی در اپلیکیشن فروش کالاهای دست‌دوم است. حساب‌هایی که به نظر می‌رسد هرچه قدمتشان بیشتر باشد، قیمت بیشتری برای فروش آنها گذاشته شده است. نکته جالب آنکه اساسا بخشی به عنوان شبکه‌های اجتماعی در دسته‌بندی‌های این اپلیکیشن وجود ندارد و به همین دلیل این آگهی‌ها در قسمت لوازم الکترونیکی و لوازم جانبی موبایل قرار گرفته است.

 




قیمت‌هایی که برای این حساب‌های قدیمی گذاشته شده، از یک تا ۱۵ میلیون تومان و حتی با ذکر قیمت توافقی هم وجود دارد. اولین کاربر دو هفته پیش به این کار اقدام کرده که البته دلیل فروش اکانت در این آگهی فروش، تعداد دنبال‌کنندگان آن است. زیرا در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی به یکی از روش‌های تبلیغ تبدیل شده‌اند و دنبال‌کنندگان یا فالوئرها می‌توانند از معیارهای یک حساب با مخاطب بالا باشند.

اما پس از آن، اکانت‌های توییتری قدیمی، از آنهایی که ورودشان به این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۷ بوده و حتی تا ۲۰۱۷ هم در این تبلیغات به چشم می‌خورد، حساب‌هایی که از عباراتی از جمله «اکانت صفر» و «کارنکرده» و «بدون استفاده» برای تبلیغ خود بهره گرفته‌اند و اینطور به نظر می‌رسد که تمایل کاربران برای داشتن حساب‌هایی که قدیمی‌تر هستند، درمقایسه با اکانت‌های توییتری با فالوئر بالا، بیشتر است.

هر چند نمی‌توان انکار کرد که استفاده از ابزارهایی مانند اپلیکیشن‌های آگهی، همواره موارد عجیب زیادی را به خود دیده است و فروش اکانت‌های توییتر هم یکی از آنهاست؛ صرف نظر از اینکه این حساب‌ها اصلا خریداری داشته باشند و آیا قرار دادن آگهی‌های عجیبی از این دست ادامه خواهد داشت یا خیر و اصلا چه سازوکاری برای تایید آگهی‌هایی که در چنین فضایی قرار داده می‌شوند وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا