سریال خاتون
فناوری

کسب و کارهای آنلاین به جنگ محتوایی و عملیاتی با کرونا رفتند

در این میان کسب‌وکارهای اینترنتی که خدمات خود را به بخش بزرگی از جامعه ارائه می‌دهند نیز از مسئولیت خود در این زمینه فروگذار نکرده‌اند و با اقداماتی جدی در این زمینه پیشرو بوده‌اند.

بسیاری از این کسب و کارها با ایده «دورکاری» سعی کرده‌اند نیروهای خود را در مقابل کرونا رویین تن کنند.

شرکت‌های گوناگونی این امکان را برای کارمندان خود فراهم کرده‌اند که کار را از منازل خود پیش ببرند. شاید در میان این کسب و کارها، کافه بازار  که همه آن را با نام برنامه بازار می شناسند یکی از بزرگترین شرکت‌هایی بود که در در جایگاه‌های اولیه صف استارت مسیر دورکاری را زد و تلاش کرد سلامت نیروهای خود را حفظ کند.

 اما در کنار این اقدام؛ اگر با ذره‌بینی به بررسی عملکرد شرکت‌ها در راستای اجرای مسیولیت اجتماعی در بحبوحه کرونا بپردازیم با دو سیاست  محتوایی و عملیاتی مواجه می‌شویم که عملا شرکت‌ها با این دو سیاست به جنگ و مقابله با کرونا رفتند.

برنامه بازار و جنگ محتوایی با کرونا

کافه بازار در تمام این مدت با استفاه از توصیه‌های بهداشت جهانی به ساخت محتوای ویدیویی روی آورد و در  این زمینه توانست با قسمت‌های متفاوت مخاطبان بسیاری را جذب کند. طبق توییتی که اکانت رسمی کافه بازا در این رابطه منتشر کرده است این توصیه های ویدویی  بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰  هزار دقیقه بر روی این پلتفرم تماشا شده است.

«میعاد بافراست» مدیر سرویس تولید محتوای ویدویی کافه بازار در ای رابطه می‌گوید: «حدود یک سال و ۹ ماه از راه‌اندازی این لاین بیزینسی در بازار می‌گذرد. این موضوع با توجه به این نکته که در بازار در حوزه گیم و اپ فعالیت داشتیم شکل گرفت. با توجه به تست‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که کاربران بازار با امکان جدیدی تحت عنوان ویدیوهای روز می‌توانند سرگرمی مناسبی داشته باشند.  

بافراست با اشاره به این که برنامه الکلاسیکو عادل فردوسی‌پور یکی از همان برنامه‌های تولیدی بازار است، اضافه می‌کند: «حدود ۲۰ هزار فیلم و سریال در این بستر موجود است که نزدیک به ده درصد از آن یعنی حدود ۲ هزار فیلم سریال به صورت رایگان در دسترسی کاربران بازار است. البته دسترسی به تمام این فیلم و سریال‌ها برای کابران ایرانسلی رایگان است»

به اعتقاد مدیر تولید محتوای ویدیویی بازار هدف بازار از استارت این مسیر بلند مدت بوده و تاکید می‌کند: «از همان ابتدا به فکر بسط و گسترش دادن این موضوع بودیم. با شیوع کرونا نیز سعی کردیم به سرعت به این موضع واکنش نشان دهیم.   چون دارای بستری ۴۰ میلیونی از کاربران بودیم و نیاز بود در این زمینه وارد عمل شده و مسئولیت اجتماعی خود را به جای بیاوریم. از این روی دو ویدیو سازمان بهداشت جهانی را دوبله و روانه بازار کردیم. این ویدیوها به صورت ویژه با استقبال کاربران روبه رو شدند و توانستیم با بازدید یک میلیون کاربر و ۳میلیون و ۵۰۰ دقیقه تماشا شد که به نظر ارقام و آمار خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.»

دیوار و نظارتی که از بازار سیاه جلوگیری کرد

دیوار نیز از جمله تیم‌هایی بود که از همان ابتدا با حذف آگهی‌های مربوط به ماسک و انواع ژل و محلول ضدعفونی کننده به جنگ با شیوع این ویروس رفت.  

مهدی امیرپور مدیر روابط عمومی دیوار در رابطه با اقداماتی که سایت دیوار پس از شیوع کرونا و در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام داده، می‌گوید: «اقداماتی که ما در دیوار در این راستا انجام دادیم در چند بخش بود. در ابتدا با توجه به احتمالی که در رابطه با شکل‌گیری بازار سیاه در رابطه با فروش ماسک و ژل ضدعفونی کننده و انواع محلول‌های الکلی وجود داشت؛ تمام آگهی‌های مربوط به این موضوعات را از دیوار حذف کردیم.   علاوه بر ممانعت از شکل‌گیری بازار سیاه ما، ما دلایل منظقی دیگری هم برای این کار داشتیم و نمی‌توانستیم ضمانتی در راستای تقلبی نبون کالاهای بهداشتی به خریدار بدهیم. با این اوصاف در صورت شکل گیری بازار سیاه و فروش محصولات تقلبی اعتماد کاربران دیوار کاملا خدشه دار می‌شد؛ آن هم در گیر و دار چنین شرایط حساس و خاصی.  

از سوی دیگر دیوار در راستای همراهی با مردم در روزهای قرنطینه برای کاهش شیوع کرونا، تلاش کرد تمام آگهی‌های مربوط به بومگردی‌ها، هتل‌ها و اقامت‌سراها و ویلاها را حذف کرده و از انتشار آگهی‌هایی با این مضمون جلوگیری کنیم تا در کنار مردم برای پیشبرد این هدف جمعی کمک کرده باشیم.»

امیرپور در رابطه با انتشار یک آگهی‌ در رابطه با فروش ماشینی با پلاک شمال در پلت‌فرم دیوار هم اینگونه توضیح می‌دهد:  «پس از انتشار آن آگهی، کل آگهی‌های دیوار را بررسی کردیم و در نهایت تنها به سه مورد با موضوع مشابه برخورد کردیم که آن‌ها را حذف کردیم و دیگر اجازه انتشار این قبیل آگهی را ندادیم.   ما پس از این در دیوار اجازه نخواهیم داد با مانور روی شهر پلاک ماشین‌ها، کسی برای فروش یا حتی اجازه روزانه خودروها آگهی ثبت کند.»

بلد اطلاع رسانی مراکز درمانی

اپلیکیشن بلد در روزهای ابتدایی که کرونا به کابوسی برای شهروندان مبدل شده بود با اقدامی به جا و درست به انتشار تمام بیمارستان‌هایی که در رابطه با کرونا خدمات ارایه می دادند پرداخت. زویا نیکنام مدیر روابط عمومی بلد در این رابطه می‌گوید: «ما در اپلیکیشن بلد لیست بیمارستان هایی که خدمات مربوط به رکونا ارائه می‌دادند را ارائه داده بودیم.

 نمایش اطلاعات مراکز درمانی که خدمات مربوط به ویروس کرونا را ارائه می‌دادند روی اپ بلد ممکن بود. این مراکز شامل بیمارستان‌های ریفرال، مراکز تست و داروخانه‌هابودند که روی نقشه بلد، همراه با جزییات شماره تماس، ساعت کاری و … قابل مشاهده بود. این مراکز شامل اطلاعات ۲۰۱ بیمارستان و مراکز درمانی نیز بود. ضمن اینکه دسترسی به این امکانات علاوه بر اپلیکیشن بلد از طریق نسخه وب این مسیریاب نیز امکان‌پذیر بود. البته در ادامه در حال حاضر باتوجه به آخرین آپدیتی که از سمت نظام پزشکی ابلاغ شد و همه بیمارستان ها موظف به پذیرش بیماران مبتلا به کرونا شدند این امکان از روی بلد برداشته و حذف شد.»

تعامل کافه بازار با وزارت بهداشت 

اما شاید جذاب ترین نکته در میان  تمام راه و روش‌هایی که در این زمینه به کار گرفته شد تعامل کافه بازار سازنده برنامه بازار با وزارت بهداشت بود.

کافه بازار با همکاری با وزارت بهداشت اپلیکیشن «سامانه مقابله با کرونا» را بر پلتفرم خود منتشر کرد. بزرگترین مرجع دانلود اپلیکیشن در کشور با انتشار این اپلیکیشن تلاش کرد کمکی بزرگ به هموطنان در راستای تشخیص کرونا ارایه دهد. در این زمینه نیز وزارت بهداشت طی پیامک‌هایی که در این بحران کرونا برای شهروندان ارسال می‌کند با ارسال آدرس نصب این برنامه از هموطنان خواست  قبل از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، برای تشخیص احتمال ابتلای خود یا نزدیکان به ویروس کرونا، نرم افزار «سامانه مقابل با کرونا» را نصب و استفاده کنند.

این اپلیکیشن در مدت زمانی کوتاه در بازار توانست به میزان نصب ۱ میلیونی دست یافته است و کاربران توانسته اند از محتوای این اپلیکیشن استفاده بهینه داشته باشند.

۲۱۲۱

منبع خبر: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا