سریال خاتون
فناوری

چه کنیم تا با افت کیفیت اینترنت در طول روز مواجه نشویم؟

چه کنیم تا با افت کیفیت اینترنت در طول روز مواجه نشویم؟


رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به افزایش ترافیک اینترنت در روزهای گذشته و همچنین ساعات ابتدایی سال جدید، به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از اختلالات اینترنتی، استفاده خود از اینترنت را در ساعات روز توزیع کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، درحالی‌که به دلیل ورود ویروس کرونا به کشور، بیشتر افراد برای جلوگیری از گسترش این ویروس خانه‌نشینی را انتخاب کردند و دورکاری، آموزش مجازی و استفاده از سرگرمی‌های اینترنتی را در نظر گرفتند و از طرفی با بسته رایگان اینترنت ثابت، ترافیک اینترنت ۱۰۰ درصد افزایش یافت که در مواردی منجر به اختلال در کیفیت هم شده بود.

در این راستا حسین فلاح جوشقانی با اشاره به افزایش ترافیک اینترنت بیان کرد: در این مدت ۴۰ درصد در شبکه موبایل و ۱۰۰ درصد در شبکه ثابت افزایش ترافیک داشتیم که این موضوع بار زیادی را به شبکه وارد کرد. با توجه به اختلالاتی که وجود داشت، ظرفیت زیرساخت را در حدود ۱۴۰۰ گیگابیت‌برثانیه در پهنای باند اینترنت و پهنای باند داخلی افزایش دادیم که شبکه از حالت اشباع خارج شود. مخابرات هم در اکثر مراکز که امکانات و ظرفیت داشت، ظرفیت همه شرکت‌ها را اضافه کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان اپراتورهای ثابت توضیح داد: این بسته با مذاکراتی که با اپراتورها داشتیم برای کاربران در اولویت قرار گرفت. البته برخی اپراتورها مجبور شدند  روال‌های معمول که در صورت‌حسابشان وجود داشت را تغییر فرآیند دهند که اولویت با این بسته‌ها قرار گیرد، اما در نهایت این کار انجام شد.

وی با بیان اینکه این روزها کرونا برای همه شرایط سختی ایجاد کرده، گفت: اپراتورها باید کیفیت خدماتشان را مد نظر قرار دهند و پیش از ارائه اینترنت هم درخواست افزایش پهنای باند از مخابرات داشتند و مخابرات هم ظرفیت‌ها را افزایش داده است. زیرساخت هم موافقت کرده درخصوص هزینه‌های پهنای باند اینترنت به اپراتورها کمک کند. اپراتورها هم باید وضعیت مالی و هزینه‌های خود را به ما اعلام کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر کیفیت اپراتورها بیان کرد: در حال حاضر شرایط در مقایسه با ابتدای روزهای خانه‌نشینی مردم بهتر شده است. البته ممکن است کیفیت کمی با شرایط قبل از کرونا متفاوت باشد، آن هم در بعضی از ساعات پیک از ساعت ۹ تا ۱۲ و پنج غروب تا شب که استفاده کاربران افزایش می‌یابد.

فلاح جوشقانی با بیان اینکه به مردم توصیه می‌کنیم استفاده از اینترنت را کمی توزیع‌شده‌تر انجام دهند، افزود: احتمالا در روزهای آینده شاهد افزایش ترافیک خواهیم بود، خصوصا در روزهای ابتدایی سال آینده و جهت تبریک سال نو و برقراری ارتباط تصویری و حضور در شبکه‌های اجتماعی. به همین دلیل از مردم می‌خواهیم در ساعات ابتدایی سال در صورتی که ترافیک شبکه بالا بود، مصرف اینترنت خود را به ساعات و روزهای بعد موکول کنند تا شاهد اختلال اینترنتی نباشیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ما هرچه ظرفیت در شبکه بوده را مورد استفاده قرار دادیم و اپراتورها هم همه تلاششان این است که موضوع را مدیریت کنند. در حال حاضر خیلی از شرکت‌ها دورکاری می‌کنند و بسیاری از افراد به دلیل شرایط موجود در خانه مانده‌اند، اما فعالیت اپراتورها، زیرساخت و مخابرات در این مدت چندین برابر شده است.

وی درباره اقدامات انجام‌شده برای آموزش مجازی اظهار کرد: سازمان فناوری اطلاعات لیستی از مراکز آموزشی برای ما فرستاد که آن را به اپراتورها اعلام کردیم تا ترافیکشان را رایگان کنند. همچنین وزیر ارتباطات با همکاری وزارت آموزش و پرورش برای معلمان هم یک بسته ۲۰ گیگابایتی‌ سه ماهه اپراتورهای موبایلی قرار دادند که بتوانند از این بسته‌ها برای آموزش و ارتباط با دانش‌آموزان استفاده کنند. مقرر است پس از ثبت‌نام معلمان، لیستی از اسامی آنها تهیه شده و به اپراتورها اعلام شود.

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا