سریال خاتون
فناوری

حسگر مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند نارسایی قلبی را تشخیص دهد

حسگر مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند نارسایی قلبی را تشخیص دهد

ساعت‌های هوشمندی که امروزه روی مچ بسیاری از افراد جامعه مشاهده می‌شود، توانمندی خوبی در تشخیص و شناسایی مشکلات قلبی دارند. این ساعت‌ها حداقل این امکان و قابلیت را دارند که به شخصی که این ساعت را بر دست دارد، بگویند که قلب او دچار مشکل شده است.

این قابلیت واقعاً عالی است؛ زیرا مشکلات قلبی به گونه‌ای هستند که معمولاً علائم خود را وقتی نشان می‌دهند که خیلی دیر شده است. این ساعت‌های هوشمند تاکنون جان افراد زیادی را به دلیل تشخیص زودهنگام نجات داده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از اوبرگیزمو، به لطف تلاش‌های پژوهشگران دانشگاه یوتا و دانشمندان سیستم بهداشت و درمان سالت لیک سیتی، سنسورهایی کشف شده است که بر اساس هوش مصنوعی کار می‌کند و می‌تواند نارسایی‌های قلبی را از پیش تشخیص دهد.

همین تشخیص زودهنگام می‌تواند جان فرد بیمار را نجات دهد و از مراجعه دیرهنگام به بیمارستان جلوگیری کند.

 


 

ژوسف استهلیک، یکی از پژوهشگران حاضر در این مطالعه می‌گوید: «توانایی تشخیص سریع وجود تغییرات در قلب به پزشکان این امکان و اجازه را می‌دهد که کار خود را خیلی سریع و بدون هیچ معطلی انجام دهند و از بستری شدن فرد در بیمارستان و بدتر شدن وضعیت نارسایی قلبی جلوگیری کنند.»

این سنسور به گونه‌ای کار می‌کند که داده‌ها و اطلاعات را از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند منتقل می‌کند.

 


این داده‌ها و اطلاعات پس از ورود به گوشی به یک پلتفرم مخصوص تجزیه و تحلیل اطلاعات وارد می‌شود.

این پلتفرم توسط سازمان “PhyslQ” ساخته شده است و از فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد یک حد مبنای عادی و نرمال استفاده می‌کند. حال اگر داده‌های دریافتی با این مبنای عادی تفاوت داشته باشد، پلتفرم به این نتیجه می‌رسد که قلب فرد مشکل دارد و موضوع را به فرد اطلاع می‌دهد.

 

تاکنون بر اساس آزمایش‌های موجود، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که وقتی صحبت از پیش‌بینی نیاز به بستری شدن در بیمارستان به میان می‌آید، دقت سیستم مورد بحث حدود 80 درصد ارزیابی می‌شود.

سنسور مورد بحث به کمک پلتفرمی که دارد می‌تواند مشکلات سلامتی را حدود 10.4 روز قبل از نیاز به بستری در بیمارستان تشخیص دهد و به فرد اعلام کند.

 

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا