سریال خاتون
فناوری

نقش پررنگ ابر‌رایانه‌ها در درمان کووید-19

نقش پررنگ ابر‌رایانه‌ها در درمان کووید-19


محققان انگلیسی، آمریکایی و اروپایی به برخی از قدرتمندترین ابررایانه‌های جهان دسترسی یافته‌اند تا فرایند تولید واکسن یا درمان ویروس کرونا را تسریع کنند.

به گزارش ایتنا از مهر، ماشین‌های قدرتمند می‌توانند انبوهی از اطلاعات وسیع را طی چند روز پردازش کنند. این بدان معنا است که آنها می‌توانند مخزنی از داروهای آنتی ویروس احتمالی از جمله داروهایی که هم اکنون برای درمان بیماری‌های دیگر استفاده می‌شوند را به سرعت اسکن کنند.   

در همین راستا محققان دانشگاه کالج لندن همراه صدها محقق از سراسر اروپا و آمریکا به برخی از قدرتمندترین رایانه‌های جهان دسترسی دارند تا به درمان این ویروس کمک کنند. سریع ترین رایانه جهان به نام Summit در آمریکا و نهمین رایانه سریع دنیا (SuperMUC-NG) در آلمان نیز جزو این ابررایانه ها هستند.

این ابررایانه‌ها می‌توانند مخزن‌های بزرگی از ترکیبات دارویی را تحلیل و نمونه‌هایی را شناسایی کنند که قادر به پیوند زدن با پروتئین‌های اسپایک روی سطح ویروس کرونا هستند.این ترکیبات پس از پیوند با پروتئین‌های ویروس از ابتلای انسان به آن جلوگیری می کنند.

 پیتر کانوی از دانشگاه  کالج لندن می‌گوید: ما از قدرت خارق‌العاده ابر رایانه‌های برای جستجوی سریع در تعدادی از ترکیباتی استفاده می‌کنیم که ویروس کرونا را کنترل می‌کنند. همچنین با استفاده از همین رایانه‌ها اما با الگوریتم‌هایی مختلف فهرست ترکیبات یافت شده را بررسی و ارتقا می‌دهیم.

به این ترتیب می‌توان پیش از تحقیقات وسیع‌تر، ترکیباتی را شناسایی کرد که شانس بیشتری برای درمان این ویروس دارند. 

به گفته محققان ابررایانه‌ها می‌توانند به توسعه واکسن ویروس کرونا نیز کمک کنند، شیوع ویروس در جامعه را بررسی کنند و علاوه بر آن منبع و ساختار آن و همچنین واکنش ویروس با سلول‌های انسانی را تحلیل کنند.

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا