سریال خاتون
فناوری

بهبود نقشه‌برداری جدید از زمین با ماهواره استارلینک اسپیس اکس

بهبود نقشه‌برداری جدید از زمین با ماهواره استارلینک اسپیس اکس

کمپانی‌های اسپیس اکس و پلنت در همکاری با یکدیگر به بهبود کیفیت نقشه‌برداری ماهواره‌ای از زمین کمک شایانی خواهند کرد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، کمپانی پلنت (Planet) تجهیزات SkySat را در سال 2017 میلادی باهدف تبدیل‌شدن به چابک‌ترین و جامع‌ترین شرکت تصویربرداری ماهواره‌ای دنیا خریداری کرد. هم‌اکنون این کمپانی با کمک اسپیس اکس موفق شده است که جزئی‌ترین و به‌روزترین نقشه‌برداری را از زمین انجام بدهد.
 
کمپانی پلنت خدمات نقشه‌برداری ماهواره‌ای خود را در اختیار بخش‌های مختلفی از قبیل کشاورزی، انرژی، سرویس‌های دریایی و جنگل‌داری قرار می‌دهد. این مشتریان به اطلاعات دقیق و به‌موقع نیاز دارند و البته تجهیزات SkySat در ارائه این اطلاعات موفق بوده است.
 
بااین‌حال پلنت بر این باور است که می‌تواند اطلاعات بیشتری را ارائه کند و به همین دلیل در شش ماه گذشته ناوگان خود را از ارتفاع 500 کیلومتر به 450 کیلومتری آورده است. همین امر موجب شده است که رزولوشن تصویربرداری پلنت از 80 به 50 سانتی‌متر برسد.
 
 
 
البته این پیشرفت اگرچه زیاد به نظر نمی‌رسد ولی هم‌اکنون با این رزولوشن نوع خودروهای موجود در جاده‌ها نیز مشخص می‌شود و این توسعه برای فراهم کردن زیرساخت‌های خودروهای خودران و البته بهبود استفاده کاربران از فناوری جی‌پی‌اس ضروری است.
 
البته پلنت علاوه بر وضوح تصاویر ماهواره‌ای در پی بهبود فراوانی تصویربرداری نیست. فواصل کمتر بین هر تصویربرداری موجب می‌شود که مشتریان بتوانند تغییرات ایجادشده توسط فعالیت‌های انسانی و رخدادهای پیش‌بینی‌نشده را درک کرده و توصیف کنند. این امر همچنین احتمال این‌که مشتریان بتوانند به تصاویر بدون فناوری نیز دست پیدا کنند را زیادتر از پیش می‌کند.
 
در اینجا اسپیس اکس وارد عمل می‌شود. پلنت در ماه مه اعلام کرد که در آینده‌ای نه‌چندان دور شش ماهواره SkySat را با استفاده موشک فالکن 9 به مدار زمین خواهد فرستاد. سه عدد از این ماهواره‌ها با وزن حدود 110 کیلوگرم در هفته‌های آینده به مدار زمین ارسال خواهند شد و سه مورد بعدی نیز در ماه جولای ارسال می‌شوند.
 
منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا