سریال خاتون
فناوری

کشف یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های ناشناخته دایناسور توسط دانشمندان

کشف یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های ناشناخته دایناسور توسط دانشمندان

دانشمندان استرالیایی از طریق ردپای بسیار بزرگ موجود در سنگ‌ها توانستند وجود نوعی از دایناسورهای عظیم‌الجثه در این منطقه را تائید کنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از cnet، تحقیقات جدید موفق شدند که بزرگ‌ترین دایناسور گوشت‌خوار استرالیا را از طریق ردپای آن شناسایی کنند. این ردپا در اصل تقریباً 70 سال پیش در یک معدن زغال‌سنگ در کوئینزلند کشف شده بود و نشان داد که تی رکس تنها دایناسور غول‌پیکر زمین نبوده است.
 
آنتونی رومیلیو به‌عنوان دیرینه‌شناس دانشگاه کوئینزلند در این رابطه اظهار کرد که:« ما تیراناسور رکس را در شمال آمریکا و دایناسورهای بزرگ درنده‌ای را در آفریقا و آمریکای جنوبی مشاهده کردیم. مشخص شد که نمونه موردنظر ما در اوکی (کوئینزلند) قرار داشت که بسیار بزرگ بود. این دایناسورها نزدیک به سه متر ارتفاع داشتند که تاکنون در بقایای فسیل‌های اسکلت موجود در این کشور دیده نشده بودند.»
 

رومیلیو و تیم تحقیقاتی است به جای بررسی و مطالعه استخوان‌های دایناسورها توانست یک دایناسور تروپودا را با استفاده از ردپای بزرگ سه انگشتی‌اش که روی سنگی حک شده بود و حدود 80 سانتی‌متر طول داشت، شناسایی کند . رومیلیو یافته‌های خود را در جلد 12 ژوئن مجله زیست‌شناسی تاریخی منتشر کرد.
 
او در بیانیه‌ای اعلام کرد که:« ما تخمین می‌زنیم که این ردپاها توسط دایناسورهای گوشت‌خوار عظیم‌الجثه ایجاد شده است که برخی از آن‌ها 3 متر ارتفاع و 10 متر طول داشتند.» برای اینکه بتوانیم اندازه این دایناسورهای عظیم‌الجثه را بهتر تصور کنیم باید بدانیم که تیراناسور رکس نزدیک 3.25 متر ارتفاع و طول 12 الی 13 متری دارد اما 90 میلیون سال بعدازاین غول‌های کوئینزلندی روز زمین زندگی کرده است.
 
اگرچه ردپای اولیه دایناسورها مدت‌ها پیش کشف شد اما نمونه‌ها و عکس‌های آرشیوشده از این ردپاها به دلیل عدم وجود دیرینه‌شناسان قهار در آن زمان در موزه کوئینزلند به‌دوراز دسترس ذخیره شده بود.
منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا