سریال خاتون
فناوری

گزارشی با نگاه بورسی به همراه اول؛ تحلیل شبکه‌ای با اعتبار 20 میلیون مشترک دائمی

گزارشی با نگاه بورسی به همراه اول؛ تحلیل شبکه‌ای با اعتبار 20 میلیون مشترک دائمی


بیست و شش سال پیش، صنعت ارتباطات کشور وارد مرحله جدیدی شد و سیم‌کارت‌ها تحولی عظیم در عرصه ارتباطات به وجود آوردند.

همراه اول در واقع یکی از شرکت‌های تابعه مخابرات ایران است که در سال ۱۳۷۲ با هدف ارائه خدمات تماس صوتی تلفن همراه تاسیس شد و هم اکنون بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی کشور از نظر تعداد مشترکین و ارائه خدمات متنوع به کاربران است.

همراه اول، نخستین و بزرگ‌ترین اپراتور موبایلی کشور، بزرگ‌ترین ظرفیت شبکه سیار در کشور را دارد و نکته‌ قابل توجه درباره اپراتور اول کشور اینست که به  به‌روزترین شبکه موبایل را داراست؛ شبکه‌‎ای که راه‌اندازی آن به سرمایه‌گذاری چندین هزار میلیاردی نیاز داشت و در سال‌های اخیر، این سرمایه‌گذاری هر روز از قبل پیشی گرفت.

همراه اول پرسرعت‌ترین سرویس را به کاربران خود ارائه می‌دهد؛ میزان پوشش دهی خوبی که دارد، فقط محدود به استان تهران نیست و تمرکز خود را روی شهرستان‌ها، جاده‌ها و مناطق کوچک هم گذاشته است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در نمایشگاه تلکام سال گذشته، برنامه راهبری همراه اول با شعار تحقق رویای دیجتال را امضا کرد و درباره آن گفت: «همراه اول لوکوموتیو پر قدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال است.»

مطابق آمار، بزرگ‌ترین اپراتور کشور در سال گذشته توانسته به آمار ۹۰ میلیون و ۲۴۰ هزار مشترک برسد که از این آمار حدود ۲۰ میلیون مشترک دائمی هستند و بیش از ۶۹ میلیون مشترک اعتباری.

در خصوص سهم بازار نیز باید گفت که همراه اول حدود ۶۰ درصد بازار درآمدی در بین اپراتورها را در اختیار دارد و ۳۳ میلیون و ۹۱۰ هزار مصرف‌کننده دیتا در بین مشتریانش دیده می‌شود که از این آمار نیز ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جزو کاربران 4G به حساب می‌آیند. 

به گفته اخوان بهابادی همراه اول در حوزه دیتا در سال ۹۸ نزدیک به ۸ میلیون (به طور دقیق ۷.۹ میلیون) مشترک جدید جذب کرد  و از همه اهداف پیش‌بینی شده خود در حوزه مکالمه و دیتا و رومینگ و دیگر موارد گذر کرد.

 




بنا بر اظهارات اخوان بهابادی در سند چشم اندازی که قبلا در همراه اول شکل گرفته، این برند بزرگ به دنبال تحقق رویای دیجیتال است و امید دارد تا جزو رهبران بازار ICT منطقه شود و به توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال کشور کمک کند. 

به گفته مدیر عامل همراه اول در سال جدید ۳ حوزه فعالیت را برای همراه اول در نظر گرفته‌اند: «بخش اول Core Business است که شامل مکالمه صوتی، SMS، دیتا و سرویس‌های دیجیتالی است. حوزه دوم، Near Core  است که کسب‌وکار مستقیم و اصلی همراه اول تلقی نمی‌شوند اما به ما نزدیک هستند و ما در حال ورود به آن‌ها هستیم و می‌توانیم به شرکت‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند سرویس‌های با کیفیت و با هزینه مناسب و با پایداری کامل ارائه کنیم. خدماتی نظیر اینترنت اشیا، خدمات سازمانی و امنیتی و همچنین خدمات ابری در این زیرمجموعه قرار می‌گیرند.»

این اپراتور رتبه سوم بیشترین سودآوری و شرکت ارتباطات سیار ایران در بین پانصد شرکت برتر ایران از نظر شاخص «بیشترین سودآوری» رتبه سوم، «بالاترین ارزش افزوده» رتبه هشتم و در شاخص «بیشترین فروش» با پنج رتبه ارتقا نسبت به سال گذشته، رتبه چهاردهم را کسب کرد.

 

 

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا