سریال خاتون
فناوری

کشف نشانه‌های حیات در اتمسفر زهره

کشف نشانه‌های حیات در اتمسفر زهره

محققان بر این باورند که فسفین موجود در اتمسفر زهره دلیلی بر وجود میکروارگانیسم‌ها در این سیاره دورافتاده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، گروهی از ستاره‌شناسان معتقدند که در اتمسفر زهره نشانه‌های حیات پیداکرده‌اند. این ستاره‌شناسان در دو مقاله‌ای که به چاپ رسانده‌اند توضیح داده‌اند که در اتمسفر ضخیم زهره فسفین‌های شیمیایی یافته‌اند. آن‌ها بر این باورند که فسفین احتمالا از طریق میکروارگانیسم‌های زنده در این بیوسفر بیگانه ایجاد شده است.
 
جین کریوز به‌عنوان یک ستاره‌شناس از دانشگاه رادکلیف ولز برای اولین بار در سال 2017 موفق به کشف فسفین در زهره شد. در ادامه تحقیقات مرتبط با این موضوع، محققان در مارس سال 2019 وجود این ماده را با استفاده از یک تلسکوپ قوی‌تر در شیلی تائید کردند.

 

 آن‌ها دریافتند که فسفین موجود در زهره به میزان 5 الی 20 بخش بر میلیارد است که این رقم هزاران بار بیشتر از فسفین موجود در اتمسفر زمین است. بااین‌حال تحقیقات یادشده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و زمان محدود نزدیک بودن زهره به افق زمین ناتمام ماند.
 
محققان تا به امروز هیچ میکروارگانیسمی را از سطح زهره جمع‌آوری نکرده‌اند و حتی موفق به تصویربرداری از آن‌ها نیز نشده‌اند. بااین‌حال این محققان با اطمینان می‌دانند که نور به‌صورت دائمی فسفین را می‌شکند و این ماده باید به‌صورت دائم بازسازی شود.
 
در تئوری میکروب‌ها می‌توانند به بازتولید فسفین بپردازند اما برخی از محققان هنوز شک دارند که فسفین حاصل حیات موجودات بی‌هوازی باشد. هیچ‌کس در این رابطه توضیحی قطعی ندارد. درنهایت این یافته‌های جدید احتمالا به تحقیقات بیشتر در رابطه با سیاره زهره بینجامد.
منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا