فناوری

ایلان ماسک خبر از عرضه خودروی تسلای 25000 دلاری داد

ایلان ماسک خبر از عرضه خودروی تسلای 25000 دلاری داد

تسلا قصد دارد تا ارزان‌ترین خودروی برقی که بازار به خود دیده است را ظرف مدت سه سال آینده عرضه کند، و ایلان ماسک از امکان‌پذیر بودن عرضه یک خودروی برقی 25000 دلاری سخن به میان آورده است.

 

به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این وعده در طی رویداد «روز باتری تسلا 2020» اعلام شد، رویدادی که فرصتی برای Musk & Co. برای مهیا کردن عرصه برای رسیدن به جایگاهی است که تکنولوژی باتری امروز بدان رسیده است و به باور این شرکت در سال‌های آینده به آن خواهد رسید.

این مبحث مهمی است چرا که، با اینکه خودروهای برقی فوق‌العاده سریع در کانون توجهات خبری هستند، ولی تنگناهای مربوط به ظرفیت و تولید باتری هستند که فاکتورهایی مانند قیمت کمتر و تامین بیشتر را کنترل می‌کنند. ماسک گفت که تسلا قصد دارد تا در سال 2020 و پس از آن 30 تا 40 درصد گسترش پیدا کند، و در این راستا به یک منبع تامین باتری که ارزان‌قیمت‌تر و پرظرفیت‌تر نیز باشد نیاز دارد.

 


 

پیشرفت در این زمینه چیزیست که می‌تواند یک تسلای 25000 دلاری را ممکن سازد، یا حداقل نقشی قابل توجه در آن ایفا کند. اگر این خودروساز بتواند قیمت به ازاء هر کیلووات ساعت از باتری‌هایش را کاهش دهد (ماسک گفت که تسلا به طور بالقوه می‌تواند این رقم را از قیمت کنونیش به نصف کاهش دهد)، آنگاه ناگهان تنها قطعه بیش از حد گرانقیمت یک EV مدرن افت قیمت چشمگیری خواهد داشت. به این ترتیب، خودروهای الکتریکی که مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند، ولی برد عملیاتی آنها کاهش پیدا نکند، امکان‌پذیر می‌شوند.

 

با این حال، این کار زمان می‌برد و به گفته ماسک حداقل سه سال تا رسیدن به آن نقطه که تکنولوژی باتری به چنان سطحی برسد فاصله است. چند فاکتور در کاستن از این هزینه نقش دارند: استفاده از نیکل (که ارزانتر است) برای کاتد به جای کوبالت؛ تولید کاتد در داخل خود شرکت تسلا؛ و تامین لیتیوم مورد نیاز این شرکت از معدنی در نوادا، که ظاهرا مجوز آن را کسب کرده است. در کنار فاکتورهای دیگر، مانند استفاده از پوسته باتری به عنوان یک قطعه ساختاری در خودروی نهایی، که قاعدتا برای تقویت تولید برای دستیابی به حداکثر مقرون‌به‌صرفگی، در عین کاهش پیچیدگی خودرو، کافی خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری ایتنا

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی
دانلود سریال گناه فرشته گناه فرشته
دکمه بازگشت به بالا