سریال خاتون
فناوری

افت ارزش سهام غول های فناوری چینی

افت ارزش سهام غول های فناوری چینی


ارزش سهام شرکت‌های فناوری چینی در پی انتشار مقررات چین برای محدود کردن نفوذ رو به رشد غول های بخش اینترنت و تلاش سرمایه گذاران برای ارزیابی گستردگی اقدامات دولت، ریزش پیدا کرده است. شاخص فناوری هانگ سنگ در هنگ کنگ روز چهارشنبه بیش از شش درصد ریزش کرد و ریزش دو روز گذشته را به ۱۱ درصد رساند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، پکن برخلاف رویکردی که تاکنون داشت، روز سه شنبه مقرراتی را به منظور مقابله با شیوه های انحصارگرایانه در صنعت اینترنت رونمایی کرد.

این مقررات تنها یک هفته پس از اقدام چین در اعمال محدودیتهای جدید در خصوص فاینانس و در نتیجه متوقف شدن عرضه اولیه ۳۵ میلیارد دلاری سهام شرکت فین تک آنت گروپ اعلام شدند. توقف فرآیند عرضه اولیه سهام آنت گروپ مانع رویای جک ما، موسس میلیاردر آن برای تسلط بر فاینانس آنلاین شد. همچنین این مقررات در آستانه مناسبت فصل خرید معروف به روز مجردها در چین اعلام شدند. این رویدادی است که جک ما یک دهه پیش ابداع کرد و اکنون به بزرگترین فرصت خرید سالانه چین تبدیل شده است.

ژان هائو از شرکت حقوقی آنجی در این باره گفت: غولهای فناوری چین ناچارند در مدلهای کسب و کارشان بازنگری کنند. فلسفه شرکت‌های اینترنتی این است که برنده، صاحب همه چیز می‌شود و به خصوص برای اپراتورهای پلتفرم به معنای داشتن ترافیک بالاتر کاربران و ساخت اکوسیستمهایی است که مشابه یکدیگر هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت شی جین پینگ، رییس جمهور چین محدود کردن نفوذ شرکت‌های خصوصی را هدف گرفته که به موتور اصلی رشد اقتصاد کشور تبدیل شده اند. با وجود برخوردهای گاه به گاه در حوزه های مختلف از بازی موبایل گرفته تا کالاهای جعلی آنلاین، شرکت‌هایی مانند علی بابا و تنسنت تاکنون برای خرید و سرمایه گذاری در کسب و کارهای جدید آزاد بودند و به حامیان اصلی استارتاپهای برجسته تبدیل شدند و همزمان امپراطوریهایی را بنا کردند که اکنون سرتاسر تجارت الکترونیکی، فاینانس دیجیتال، شبکه اجتماعی و سرگرمی را احاطه است.

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا