سریال خاتون
فناوری

وقتی تکنولوژی به کمک حل مشکلات پاندمی می‌آید

وقتی تکنولوژی به کمک حل مشکلات پاندمی می‌آید


رعایت فاصله اجتماعی، دورکاری، درمان بیماران و بسیاری از عوارض دیگر شیوع کرونا باعث توسعه فناوری‌های مختلفی شده است. در این گزارش برخی از فناوری‌های مورد استفاده برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ را به اختصار معرفی می‌کنیم.

 

فناوری‌های مکان‌یابی

این فناوری‌ها در دوران پاندمی برای ردگیری بیماران و مکان‌های آلوده به ویروس و همچنین تجزیه و تحلیل الگوی گسترش بیماری کاربرد دارند.

نظارت ماهواره‌ای

این فناوری علاوه بر این که امکان شناسایی مناسب‌ترین مکان برای احداث بیمارستان‌های جدید را فراهم می‌کند، امکان نظارت بر نحوه گسترش جغرافیایی ویروس و فواصل موجود بین مکان‌های آلوده را در اختیار می‌گذارد و داده‌های دست اول را برای تجزیه و تحلیل توسط متخصصان گردآوری می‌کند.

رباتیک

ربات‌ها با انجام وظایف مختلف، از آماده کردن غذا در بیمارستان‌ها گرفته تا گندزدایی و ضدعفونی اماکن، از ابتدای شیوع کووید ۱۹ در خط مقدم مقابله با این بیماری بوده‌اند. استفاده از ربات‌ها برای مقابله با این بیماری به اندازه‌ای کاربردی و موثر است که حتی یکی از بیمارستان‌های شهر ووهان چین به طور کامل توسط ربات‌ها اداره می‌شود.

 

برنامه‌های موبایل و حسگرهای سلامتی

برنامه‌های موبایل و حسگرها امکان نظارت بر وضعیت سلامت میلیون‌ها کاربر را به صورت لحظه‌ای فراهم می‌کنند. یکی از این برنامه‌های موبایل که با همکاری دو شرکت Alibaba و Tencent توسعه یافته است با استفاده از یک راهنمای رنگی، کاربران را طبقه بندی کرده و بر اساس کدهای رنگی، در رابطه با قرنطینه شدن یا فعالیت آن‌ها در فضای آزاد تصمیم‌گیری می‌کند.

هواپیماهای بدون سرنشین

این هواپیماها به منظور انتقال دارو، تجهیزات پزشکی و نمونه‌های گرفته شده از بیماران در مناطق بسیار آلوده که حضور انسان خطرات جدی را به دنبال دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فناوری موجب افزایش سرعت امدادرسانی و جلوگیری از آلودگی نمونه‌ها می‌شود. همچنین این ابزارهای کارآمد، امکان ضدعفونی کردن مناطق مختلف را فراهم می‌کنند.

فناوری تشخیص چهره و کلان‌داده

استفاده از کلان‌داده امکان نظارت مستمر بر ویروس را برای بسیاری از سازمان‌های محلی و بین‌المللی فراهم کرده است. برای گردآوری داده‌های مورد نیاز در شهرهای بزرگ، از فناوری‌های تشخیص چهره و حسگرهای حرارتی مادون قرمز استفاده می‌شود. همچنین از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند به منظور ردگیری الگوی جابه‌جایی کاربران و برخورد احتمالی آن‌ها با افراد آلوده استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی

متخصصان با استفاده از مدل‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانند درک بهتری از بیماری کووید ۱۹ به دست آورند. برای تولید این مدل‌ها و انجام تحلیل‌های موردنظر، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود. همچنین استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های متشکل از حسگرهای حرارتی مادون قرمز، به ویژه در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافری، امکان اندازه‌گیری دمای بدن و تغییرات آن را در مورد هر یک از مسافران فراهم می‌کند.

شرکت Alibaba یکی از این سیستم‌های هوشمند را طراحی کرده است که بر مبنای فناوری ابری کار می‌کند و قابلیت تشخیص افراد بیمار را با دقت ۹۶ درصد و تنها در مدت ۲۰ ثانیه دارد. این ابزار از هوش مصنوعی برای ردگیری ویروس استفاده می‌کند.

فناوری چاپ سه‌بعدی

محققان ژاپنی یک دستگاه تنفس مصنوعی طراحی کرده‌اند که نیازی به الکتریسیته ندارد و می‌توان آن را با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی به سرعت تولید کرد. این دستگاه تنها از قطعاتی تشکیل شده است که توسط فناوری سه‌بعدی تولید می‌شوند و یک گزینه مناسب برای کمک‌رسانی به بیماران در مناطق بسیار آلوده و فاقد امکانات کافی محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

 

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا