سریال خاتون
فناوری

مدیرعامل ایرانسل: امکان پژوهش دربارۀ 6G را برای دانشمندان‌مان فراهم می‌کنیم

به گزارش روابط عمومی ایرانسل؛ این سمپوزیوم، به‌صورت آنلاین و به زبان انگلیسی، به میزبانی دانشگاه تربیت‌مدرس، از صبح امروز سه‌شنبه، ۴ آذرماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت. در این رویداد آنلاین، پژوهشگران عرصۀ ارتباطات و فناوری‌اطلاعات از کشورهای گوناگون، در قالب‌ کارگاه‌های مختلف، آخرین یافته‌های خود را در حوزۀ ارتباطات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری به اشتراک می‌گذارند. در طول برگزاری این سمپوزیوم، ضمن سخنرانی سخنرانان کلیدی و دعوت‌شدۀ بین‌المللی و داخلی و ارائۀ مقالات توسط دانشجویان و پژوهشگران، نشست‌هایی نیز در زمینۀ روندهای فناوری 5G و کووید ۱۹ (COVID-19) برگزار می‌شود.

دکتر بیژن عباسی‌آرند در این همایش آنلاین، طی سخنانی با اشاره به اینکه در روزگار فعلی، تصور زندگی بدون وجود «ارتباط»، کار دشواری است، گفت: تحول در زندگی روزمرۀ ما در طول دهه‌های گذشته، فراتر از تصور بود. فرصت‌های ارائه شده توسط ارتباطات بی‌سیم، جهان ما را به جلو سوق داده و اکنون بیش از هر زمان دیگر، آماده و مشتاق هستیم تا کشف کنیم که این فناوری پیشرفته، چه مزایای بیشتری ارائه می‌دهد.

مدیرعامل ایرانسل تأکید کرد: ارتباطات بی‌سیم، همه ما را به دوران «سبک زندگی دیجیتال» سوق داده است؛ سبک زندگی‌ای که عمدتاً متمرکز بر رفاه مردم و تأمین نیازهای منحصر به فرد و متنوع آنها، به سریعترین و کارآمدترین روش است و ایرانسل به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، مفتخر است که در توسعه سبک زندگی دیجیتال در ایران، سهیم بوده است. ما افتخار می‌کنیم که در کنار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، سهم خود را ایفا کنیم تا این فناوری را به حداکثر توانایی خود ارتقا دهیم.

وی همچنین به تغییر آشکار بین بازیگران اصلی بازارهای جهان و تصاحب جایگاه برتر خودروسازان توسط شرکت‌های حوزۀ فناوری‌اطلاعات اشاره و تصریح کرد: انقلاب دیجیتال با سرعت و مقیاسی بی‌سابقه، زندگی و جوامع ما را متحول کرده و فرصت‌های بی‌نظیر و چالش‌های دلهره‌آوری را فراهم کرده است و هستۀ اصلی اقتصاد دیجیتال، بخش ارتباطات و فناوری‌اطلاعات است که کالاها و خدمات دیجیتال بنیادین را تولید می‌کند و به بازده اقتصادی منجر می‌شود.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی جهان و آمار رو به رشد آن در ایران، نقش سازمان‌های غیردولتی را در این زمینه، حیاتی برشمرد و تأکید کرد: ارتباطات از راه دور، طیف گسترده‌ای از منافع را برای یک هدف مشترک تسهیل می‌کند و نقش اپراتورهای همراه، به‌ویژه ایرانسل، در دستیابی به این مهم، قابل توجه است. ایرانسل، به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با دارا بودن بیش از ۴۳ درصد از سهم بازار، تقریبا نیمی از ترافیک داده‌های کشور را منتقل می‌کند و اکنون به عنوان اگر نه اصلی‌ترین، لااقل یکی از بازیگران اصلی در اقتصاد دیجیتال ایران شناخته می‌شود.

عباسی‌آرند، با ارائۀ شاخص‌های تکامل نسل‌های مختلف شبکه‌های تلفن‌همراه، به ارائۀ خدمات نسل پنجم تلفن‌همراه (5G) توسط ایرانسل برای اولین بار در ایران اشاره کرد و گفت: در مقایسه با 4G، نسل پنجم به‌طور مشخص، ارتباطی با سرعت بسیار بالا، اتصال قوی‌تر ، قابل اعتمادتر و با ضریب تأخیر بسیار پایین‌تر ارائه می‌دهد.

مدیرعامل ایرانسل

وی به چند مزیت اصلی 5G در مقایسه با فناوری 4G اشاره کرد و گفت: 5G تا ۲۰ برابر سریعتر از 4G است، در هر کیلومتر مربع، از اتصال ۱۰ برابر دستگاه بیشتر پشتیبانی می‌کند و ضریب تأخیر آن، تا ۲۵ برابر کمتر از 4G است.

مدیرعامل ایرانسل اقدامات ایرانسل برای اطمینان از آمادگی برای ورود به عصر 5G را برشمرد و افزود: شبکۀ ایرانسل به طور میانگین، با انتقال بیش از ۹ پتابایت دیتا در روز، به بیش از ۳۷ میلیون کاربر دیتا دست یافته و بزرگترین اپراتور اینترنت همراه در ایران است.

عباسی‌آرند ادامه داد: زیرساخت‌های خدمات دیجیتال با برند ایرانسل در حوزه‌های مختلفی مانند آموزش آنلاین، ویدئو و سرگرمی، Open API، تبلیغات و موارد دیگر توسعه داده شده است. همچنین مشارکت‌های دیجیتالی متعدد با ارائه‌دهندگان محتوا و سایر صنایع حوزۀ دیجیتال، موجب ایجاد بیش از ۲۵۰۰ شغل مستقیم و ۴۰هزار شغل غیرمستقیم شده است.

وی افزود: ایرانسل با هدف دیجیتالی کردن بسیاری از امور زندگی روزمره، به طور مستقیم در طیف وسیعی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده  است. شاخص‌ترین شرکت در این زمینه، گروه اسنپ است که خدماتی مانند تاکسی آنلاین، خرید، سفر و … را ارائه می‌دهد و با اشتغال مستقیم ۲۹۰۰ کارمند و اشتغال غیرمستقیم بیش از ۱.۵ میلیون نفر، می‌تواند به عنوان الهام‌بخش‌ترین شرکت دیجیتال در ایران به شمار رود.

مدیرعامل ایرانسل همچنین گفت: «در کنار پیشرفت‌های چشمگیری که 5G، در کنار 4G، در ارتباطات موبایل ایجاد کرده است، بیایید لحظه‌ای فکر کنیم که نسل ششم تلفن‌همراه قرار است چگونه دنیای ارتباطات را تقویت کند.» و با بیان اینکه: «احتمالاً پرسش‌ها در این زمینه، حول جنبه‌های بنیادین آن خواهند بود» به این پرسش‌ها اشاره و تصریح کرد: نخستین پرسش این است که «آیا 6G واقعی است؟» خب قطعاً بله. ما قویاً اعتقاد داریم که به زودی زمان آن خواهد بود که 5G نیز با فناوری پیشرفته‌تری جایگزین شود، همانطور که در ۵۰ سال گذشته، این اتفاق افتاده است. اگر چه 6G در حال حاضر در مرحله پژوهش است تا عملکرد و اثربخشی آن تعیین شود.

این استاد دانشگاه تربیت‌مدرس افزود: پرسش بعدی ممکن است این باشد که «6G چه زمانی می‌آید؟». با توجه به آن چه که توسط نقش‌آفرینان برجسته در صنعت ارتباطات ارائه شده است، به نظر می‌رسد که حدود یک دهه پس از ۲۰۲۰، زمان ظهور 5G باشد و  پرسش بعدی هم این است که «سرعت 6G چقدر خواهد بود؟» که آن را حداکثر ۱۰ ترابایت بر ثانیه پیش‌بینی کرده‌اند.

عباسی‌آرند پرسش دیگر را «چه کسی اکنون روی 6G کار می‌کند؟» دانست و گفت: مؤسسه‌های مهم ارتباطاتی، قدرت‌های جهانی و کشورهای پیشرو در توسعۀ ICT، فعالیت برای پروژه‌های 6G خود را آغاز کرده‌اند. برای تأکید بر اهمیت این مسأله، همان‌طور که ممکن است در رسانه‌ها هم دیده باشید، دولت‌ها نیز مشتاق پژوهش و تدوین برنامه‌هایی برای تحولات آینده هستند. به عنوان نمونه، آمریکا، ژاپن، چین و فنلاند، پیش از این اقدامات قابل توجهی را برای پیش‌بینی جنبه‌های نسل ششم تلفن‌همراه انجام داده‌اند.

عضو هیأت‌علمی دانشکدۀ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌مدرس، در بخش پایانی سخنرانی خود تأکید کرد: در کنار پیشرفت‌های چشمگیر در توسعۀ 5G تاکنون، هم از نظر علمی و هم از دیدگاه فنی، توجیه کافی برای همه ما وجود دارد تا بپذیریم که 5G، تأثیر مثبتی را برای اکثر جنبه‌های زندگی روزمره و اقتصاد ما به همراه خواهد آورد تا توسط صنایع، هر چه بیشتر توانمند شوند. من با افتخار اعلام می‌کنم که ما اکنون، با فراهم کردن امکان فعالیت برای دانشمندان و کارشناسان خود، یک جهش رو به جلو انجام داده‌ایم تا آنها فراتر از حد معمول بیاندیشند و ایده‌های پیشگامانۀ خود را به اشتراک بگذارند تا در چشم‌اندازهای آینده، به این ایده‌ها جامۀ عمل پوشانده شود.

دکتر بیژن عباسی‌آرند، فردا و در مراسم پایانی این سمپوزیوم نیز، سخنرانی و به پرسش‌های حاضران پاسخ خواهد داد.

۲۱۲۱

منبع خبر: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا