سریال خاتون
فناوری

از فناوری محبوب پردازش ابری بیشتر بدانیم

از فناوری محبوب پردازش ابری بیشتر بدانیم


پردازش ابری از جمله فناوری‌هایی است که به دنبال توسعه کسب‌وکارها شکل گرفت تا سهولت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات را به شرکت‌ها هدیه کند.

به گزارش ایتنا از فارس، با توسعه یک فناوری، انحصار شرکت‌های بزرگ و دارای بخش فنی قدرتمند شکست و فضا برای گسترش کسب‌وکارهای کوچک نیز فراهم شد. روزگاری بود که تنها ابرشرکت‌ها توان توسعه کار خود را داشتند و آینده بیشتر کسب‌وکارهای نوپا و کوچک، شکست بود و از میدان بیرون رفتن. اما پردازش ابری به یاری آمد تا محیط‌های نرم‌افزاری و خدماتی بر اساس روابط اشتراکی در دسترس همه باشد.

بنا بر تعریف موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) «پردازش ابری مدلی است برای داشتن دسترسی فراگیر، آسان و بنا به ‌سفارش شبکه به مجموعه‌ای از منابع و داده‌ها با کمترین کار و زحمت یا نیاز به دخالت فراهم‌کننده سرویس.»

پردازش ابری را یک روش مناسب برای ارائه منابع محاسباتی می‌دانند که بر اساس آن، قدرت محاسباتی در یک نقطه متمرکز نیست و امکان کنترل این اطلاعات از راه دور نیز فراهم است. در این روش فناورانه چند نفر می‌توانند به صورت همزمان به یک نرم افزار و یا فایل به صورت مشترک دسترسی داشته باشند افرادی در دورترین نقاط کره زمین.

برای دسترسی به این سیستم نوآورانه تنها به یک رایانه شخصی، یک تبلت یا یک گوشی هوشمند همراه با اتصال به اینترنت نیاز دارید و بس. بقیه کارها را شرکت‌های فعال در حوزه پردازش ابری برایتان انجام می‌دهند.

نقطه آغاز شکل‌گیری ابرها

تاریخ تولد رسمی پردازش ابری را قرن 21 می‌دانند. اما شالوده آن به قبل از دهه 1950 میلادی برمی‌گردد. زمانی که اتاق‌های بزرگی را به جاسازی سرورهای غول پیکر اختصاص داده بودند تا شرکت‌ها و سازمان‌ها بتوانند اطلاعات و داده‌های خود را بر روی آنها ذخیره کنند. اما تحولات فناورانه، این سرورهای غول‌آسا را به ردیفی از رایانه‌های متصل به هم تبدیل کرد تا کاربران از دور و بدون محدودیت به همه آنها دسترسی داشته باشند.

در این روش دیگر نیازی نیست شما به ذخیره‌سازی همه اطلاعات خود اقدام کنید. بلکه شرکت‌هایی که خدمات پردازش ابری ارائه می‌کنند این کار را به عهده می‌گیرند و داده‌های ابری روی سرورهایی که متعلق به شرکت‌های بزرگ است ذخیره می‌شود و شما می‌توانید ازطریق اینترنت به آن داده‌ها دسترسی داشته باشید.

پردازش ابری؛ محبوب این روزها

این روزها یکی از محبوب‌ترین خدمات مبتنی بر اینترنت، رایانش یا پردازش ابری است. امروز کاربران برای پیشبرد کارهای خود نیازمند استفاده از مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزازها هستند که تامین همه آنها برایشان مقدور، به صرفه و ایمن نیست. به همین دلیل استفاده از یک سرویس ابری نامحدود می‌تواند بهترین گزینه برای آنها باشد. این سیستم به کاربر امکان می‌دهد که به همه این تجهیزات و نرم‌افزارها متناسب با نیازش دسترسی داشته باشید.

استفاده از این سیستم مزایای دیگری هم به همراه دارد مثلا دیگر نیازی نیست هر کسب‌وکاری برای خود سرورهای بزرگ و جاگیری تهیه و نصب کند. پشتیبانی از این سیستم‌ها در منزل نیز فراهم است یعنی این کار از تعدد نیرو در شرکت ها جلوگیری می‌کند. با کمک آن دیگر تهیه نسخه پشتیبانی را هم فراموش کنید و نیازی به این کار نیز وجود ندارد.

غول‌های جهانی پردازش ابری

پردازش ابری به کاربران اجازه می‌دهد که از راه دور دفتر کار خود را هدایت کنند و بر روند کارها نظارت داشته باشند. در این روش دسترسی به پردازش‌ها و اطلاعات به یک موقعیت جغرافیایی خاص وابسته نیست. به روزرسانی مداوم نرم افزارها، عدم از دست رفتن اطلاعات و غیره هم دیگر مزایای بهره مندی از این سیستم است. گوگل، اپل و مایکروسافت را پیشگامان و غول‌های جهانی این حوزه می‌نامند. شرکت‌هایی که خدمات ابری رایگان و پولی برای ذخیره‌سازی و مصارف دیگر به کاربران سراسر دنیا ارائه می‌کنند.

خدمات ابری در ایران

در ایران نیز با گسترش شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و مبتنی بر اینترنت، استفاده از پردازش ابری روندی صعودی دارد و مجموعه‌های فناوری به این حوزه ورود کرده‌اند به طور مثال شرکت‌های ابرینو و زس از جمله بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های ایرانی این عرصه هستند. شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند کمک‌حال کسب‌وکارها و کاربران باشند تا به اطلاعات و داده‌های مورد نیاز خود در بستری امن دسترسی یابند.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله نهادهایی است که در تلاش برای تکمیل زنجیره توانمندی پردازش ابری در کشور است. این تلاش هم با شناسایی اجزای زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه انجام می‌شود. این ستاد توسعه فناوری این حوزه را یکی از اولویت‌های فناوری محور و آینده محور خود قرار داده است. اولویتی که با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها و خلاقان محقق می‌شود.

با توجه به پیشرفت فناوری و نیاز به انجام کارهای پردازشی در هر مکان و زمانی، خدماتی نیاز است که افراد بدون تهیه سخت‌افزار و نرم‌افزار گران‌قیمت بتوانند کارهای خود را به سادگی انجام دهند. به همین منظور فناوری به نام پردازش ابری به وجود آمد. سیستمی که شما را با فشردن یک دکمه یا یک کلیک به دنیایی از داده‌ها و اطلاعات متصل می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا