سریال خاتون
فناوری

۱۱۸ اپراتور در ۵۹ کشور، 5G را در شبکۀ خود مستقر کرده‌اند

به گزارش روابط عمومی ایرانسل؛ این سمپوزیوم از صبح دیروز سه‌شنبه ۴ آذرماه ۱۳۹۹، به‌صورت آنلاین و به زبان انگلیسی، به میزبانی دانشگاه تربیت‌مدرس، آغاز شده بود و امروز چهارشنبه 5 آذرماه ۱۳۹۹، به کار خود پایان داد. در این رویداد آنلاین، پژوهشگران عرصۀ ارتباطات و فناوری‌اطلاعات از کشورهای گوناگون، در قالب‌ کارگاه‌های مختلف، آخرین یافته‌های خود را در حوزۀ ارتباطات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری به اشتراک گذاشتند. در طول برگزاری این سمپوزیوم، ضمن سخنرانی سخنرانان کلیدی و دعوت‌شدۀ بین‌المللی و داخلی و ارائۀ مقالات توسط دانشجویان و پژوهشگران، نشست‌هایی نیز در زمینۀ روندهای فناوری 5G و کووید ۱۹ (COVID-19) برگزار شد.

دکتر بیژن عباسی‌آرند، در اختتامیۀ این همایش آنلاین، طی سخنانی، مهمترین بحث در مورد توسعه و اجرای 5G را قابلیت‌هایی دانست که این فناوری ایجاد کرده و می‌تواند درک کلی بشر از آینده را تغییر دهد. وی گفت: فناوری 5G، افق جدیدی از پیشرفت در تعالی فناوری را به بشر نشان داده است. با ظهور این فناوری، اکنون انتظار می‌رود که کیفیت زندگی روزمرۀ ما ارتقا پیدا کند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه تربیت‌مدرس تأکید کرد: با توجه به شرایط همه‌گیری covid-19، نقش ارتباطات و اهمیت آن در زندگی روزمره ما، بیش از هر زمان دیگری قابل درک است. فراموش نکنیم که فقط از طریق ارتباطات از راه دور و تکامل تدریجی آن تا به امروز، دستیابی به دنیای دیجیتال امکان‌پذیر بوده است. نسل پنجم تلفن‌همراه، صنایع، فناوری و زندگی روزمرۀ ما را به سطح دیگری ارتقا داده است. این فناوری، کاربردهای جدید خدمات پیشرفتۀ پهن‌باند همراه و تحقق نقش حیاتی و همه‌جانبۀ اینترنت اشیا را ممکن می‌کند. مزایا و پتانسیل‌های 5G، فراتر از گوشی‌های هوشمند و به قدری برجسته است که می‌توان صنایعی که اشتیاق کمتری به دیجیتالی شدن دارند را نیز تشویق به کاربرد آن کرد.

مدیرعامل ایرانسل گفت: تخمین زده می‌شود که سهم بازار جهانی فناوری 5G در سال ۲۰۲۰ به ۵.۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۶، به حدود ۶۶۸ میلیارد دلار برسد و سهم آسیا و اقیانوسیه، ۳۲۹ میلیارد دلار باشد. گزارش ها حاکی از آن است که ۳۹۷ اپراتور در ۱۲۹ کشور جهان، در فناوری 5G سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ۱۱۸ اپراتور در ۵۹ کشور نیز، در حال حاضر 5G را در شبکۀ خود مستقر کرده‌اند.

وی با اشاره به سیر تحول 5G در سراسر جهان از سال ۲۰۱۷ و پیش‌بینی انجام شده برای سال‌های آتی گفت: تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۳۵، فروش جهانی چندین صنعت فعال شده توسط 5G، در حدود ۱۳.۲ تریلیون دلار، ۵ درصد از تولید واقعی جهانی باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که زنجیرۀ ارزش 5G در همان سال، حدود ۲۲.۳ میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کند.

بیژن عباسی‌آرند

دانشیار دانشکدۀ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌مدرس، اهداف 5G را بسیار جسورانه دانست و با اشاره به سه سناریوی اصلی کاربرد که برای این فناوری تعریف شده، برخی از موارد استفادۀ نسل پنجم ارتباطات‌همراه را دسترسی بی‌سیم ثابت، نظارت تصویری، تجزیه و تحلیل ویدئو، استادیوم‌های هوشمند، کنترل از راه دور ماشین، رباتیک ابری و خودکار شدن فرآیندها دانست و گفت: با توجه به نیازهای موجود در ایران، به نظر می‌رسد برخی دیگر از کاربردهای 5G بسیار مناسب‌تر است تا در کوتاه مدت اجرا شود. وی این کاربردها را شامل کشاورزی هوشمند، دوراپزشکی و جراحی هوشمند، استفاده از فناوری واقعیت افزوده و و اقعیت مجازی در آموزش، پخش زنده و سرگرمی برشمرد.

عباسی‌آرند، سهم ایرانسل در انقلاب 5G در ایران را در دو دستۀ اصلی، شامل «ایرانسل به عنوان یک نهاد تحقیق و توسعه» و «ایرانسل به عنوان فعال‌کننده فناوری 5G» دانست و گفت: مجموعۀ ایرانسل‌لبز مشغول کار بر روی نمونۀ اولیۀ مودم‌های 5G است که انتظار می رود تا دسامبر سال ۲۰۲۰ آماده شود. این مجموعه، در راستای پژوهش‌های کاربردی نسل پنج، چندین پروژه را در برنامه دارد و با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، برای انجام پژوهش در زمینۀ نسل ۵ و نسل ۶ تلفن‌همراه، در حال همکاری است.

مدیرعامل ایرانسل افزود: ایرانسل تاکنون سه سایت 5G در تهران راه‌اندازی کرده و با پیشرفت‌های شگفت‌انگیز این صنعت تاکنون، اطمینان داریم که با در دست داشتن کلید 5G، دنیای کاملاً دیجیتالی، نزدیکتر از هر زمان دیگری خواهد بود.

دکتر بیژن عباسی‌آرند، در پایان سخنان خود در این سمپوزیوم، به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

مدیرعامل ایرانسل دیروز و در افتتاحیۀ سمپوزیوم مخابرات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری غرب آسیا (WASOWC2020) نیز طی سخنانی، اقدامات ایرانسل برای اطمینان از آمادگی برای ورود به عصر 5G را برشمرده و بر لزوم توسعۀ پژوهش‌های دانشگاهی در زمینۀ نسل ششم تلفن‌همراه (6G)، تأکید کرده بود.

منبع خبر: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا