سریال خاتون
فناوری

مریخ‌نورد جدید ناسا می‌تواند به مکان‌هایی برود که دیگر سطح‌نوردان آرزویش را دارند

مریخ‌نورد جدید ناسا می‌تواند به مکان‌هایی برود که دیگر سطح‌نوردان آرزویش را دارند

مریخ‌نورد جدید ناسا با نام DuAxle (کوته‌نوشتی برای محور دوگانه)، اسم بامسمایی دارد؛ زیرا ترکیبی است از دو مریخ‌نورد دومحور تشکیل شده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، مریخ‌نورد اکسل یک وسیلهٔ ساده با دو چرخ ساده و یک اتصال طولانی است که به وسیله نقلیه بزرگتری متصل می‌شود و با پایین آمدن و قرار گرفتن در دهانه‌هایی که دیگر مریخ‌نوردان قادر به کنترل آن نیستند، مریخ‌نورد را تثبیت می‌کند.

اکسل مجهز به یک بازوی رباتیک است که می‌تواند نمونه‌ها را جمع‌آوری کند و همچنین برای جمع آوری تصاویر نیز دوربین‌های استریوسکوپی دارد.

دوئواکسل دو نوع از این مریخ‌نوردهای ابتکاری را با هم ترکیب می‌کند؛ قسمت انتهایی آن مانند لنگر عمل می‌کند و قسمت جلویی نیز از آن جدا می‌شود تا به بررسی زمین‌های ناهموار بپردازد. وقتی دوئواکسل توانست یک دهانه، گودال، یا منقطه‌ای با شرایط نامساعد را پیدا کند، متوقف می‌شود و سپس به دو قسمت تقسیم می‌گردد: شاسی خود را پایین آورده و بعد خود را روی زمین می‌آورد تا لنگر بیاندازد.

در ادامه، نیمه عقب باقی‌مانده مریخ‌نورد و همینطور نیمه جلویی آن جدا می‌شوند و برای اتصال به لنگر خود و حفظ ثبات در حین کاوش، از یک اتصال بلند استفاده می‌کنند. پس از پایان کار، نیمه جلویی دوباره به عقب برده می‌شود.

 

پاییز گذشته، مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، این مریخ‌نورد را در صحرای موهاوی آزمایش کردند. ایسا نسناس (تکنسین رباتیک در این آزمایشگاه)، می‌گوید: «دوئواکسل عملکرد بسیار خوبی داشت و توانایی خود را برای نزدیک شدن به سطوح چالش‌برانگیز، لنگر انداختن و سپس باز کردن مریخ‌نورد اکسل، به‌خوبی ثابت کرد». اکسل یا همان نیمه جلوی مریخ‌نورد، توانست همانطور که تیم انتظار داشت، در اطراف شیب‌های تند و سنگلاخی به‌خوبی مانور دهد.

گفتنی است این مریخ‌نورد هنوز در فضا آزمایش نشده و باید مقصد آن تعیین شود. در این میان، تیم دوئواکسل همچنان به تمرین و تکمیل فناوری خود ادامه می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا