سریال خاتون
فناوری

انحصار باعث افت کیفیت اینترنت می‌شود

انحصار باعث افت کیفیت اینترنت می‌شود


انتقاد از کیفیت اینترنت ثابت در ایران به ویژه اینترنت همراه از جمله مسائل دائمی است که بین کاربران فضای مجازی وجود دارد. رویداد آنلاین «کیفیت اینترنت ایران» با هدف بررسی تحلیل تاثیر کیفی اینترنت بر رشد اقتصاد دیجیتال و استارتاپ‌های ایرانی، شناسایی نقاط ضعف و قوت توسعه زیرساختی و سیاست‌گذاری اینترنت در کشور با حضور متخصصان بخش خصوصی و مدیران ارشد فنی و تصمیم‌سازی در این عرصه برگزار شد.

به گزارش ایتنا از ایرنا، «حسین فلاح جوشقانی» معاون وزیر ارتباطات با حضور آنلاین در این رویداد و در پاسخ به این‌که چرا کیفیت اینترنت ثابت ایران نسبت به کشورهای دیگر هنوز به حد مطلوب نرسیده است، گفت: حدود دو ماه قبل گزارشی درباره کیفیت اینترنتی که از سوی اپراتورها ارائه می‌شود را برای عموم مردم منتشر کردیم تا بتوانند بر اساس مولفه‌هایی که هر کدام از اپراتورها دارند، اینترنت خود را انتخاب کنند.

کیفیت بهتر برای مردم

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: بارها کیفیت اینترنت در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرده‌اند اما به این نکته مهم توجه نشده است که گاهی کمبود میزان فرکانسی که رگولاتور در اختیار اپراتورهای دیگر می‌گذارد یا مشکلاتی که شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت ثابت برای استفاده از زیرساخت‌ها دارند، باعث محدود شدن سرعت و کیفیت اینترنت می‌شوند.

او اضافه کرد: در سال ۸۸ شرکت مخابرات ایران در حالی که یک شرکت جامع و کامل بود و همه امکانات در آن به صورت مجتمع وجود داشت، در شرایط خاصی به بخش خصوصی واگذار شد و انحصار مخابرات در بخش‌هایی مانند فیبر تاریک آغاز شد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: این انحصار باعث شد شرکت مخابرات و مجموعه‌های وابسته به آن نتوانند به درستی کار کنند. به همین دلیل است که کیفیت اینترنت ثابت ما در مقایسه با کشورهای دیگر کیفیت مناسبی نیست.

طرح بیت‌استریم موفق نبود

وی افزود: البته با وجود مشکلات مربوط به فرکانس، اینترنت همراه ایران از متوسط کیفیت اینترنت در دنیا بهتر است. بخش زیادی (حدود۹۰ درصد) از اینترنت کشور به شرکت مخابرات ایران وابسته است و انحصاری که در این شرکت وجود دارد مانع از پیشرفت می‌شد، به همین دلیل قرار شد این شرکت در قالب طرحی به نام «بیت‌استریم» امکاناتی مانند شبکه و فیبرکشی خود را در اختیار شرکت‌های دیگر نیز قرار بگیرد تا هر دو در کنار یکدیگر پیشرفت کنند. هر چند هر دو طرف از ظرفیتی که ایجاد شده بود، به درستی استفاده نکردند.

فلاح تشریح کرد: طرح «بیت استریم» باعث می‌شود سرعت اینترنت از ۸ مگابیت بر ثانیه به سرعت بالای۵۰ مگابیت بر ثانیه برسد. با این همکاری هر مردم راضی‌تر می‌شدند هم اقتصاد بخش فناوری رشد می‌کرد اما انحصار باعث شده در بیت استریم پیشرفت زیادی نداشته باشیم.

او در پاسخ به این سوال که چرا سازمان تنظیم مقررات به عنوان رگولاتوری در شکستن این انحصار موفق نبود، خاطرنشان کرد: در حوزه رقابت مقررات و قوانین بالادستی وجود دارد که دست رگولاتوری بخشی را کوتاه می‌کند. ما شورای رقابت داریم که عملا همه اقدامات اجرایی حوزه انحصارزدایی و رفع انحصار است را در اختیار دارد. اما با این حال موضوع را در سازمان تنظیم مقررات دنبال کردیم.

تصمیم‌گیری در حوزه رقابت، در اختیار ما نیست

فلاح افزود: با تعریف اپراتور غالب، در بخش محدودیت‌ها و اختیارهایی که در حوزه جریمه متخلفان داشتیم، سعی کردیم قدم‌هایی برداریم اما چون صفر تا صد تصمیم‌گیری در این حوزه در اختیار سازمان تنظیم مقررات نیست، در رفع انحصار در حوزه ثابت آن‌قدر که انتظار داشتیم موفق نبودیم.

او افزود: شرکت مخابرات ایران ۶۰ درصد سهم بازار را دارد و ۱۷شرکت دیگر اتفاقا کیفیت بهتری نسبت به مخابرات دارند تنها در۴۰ درصد دیگر بازار سهم دارند. این مشکل باید حل شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا وزرا قیمت اینترنت را تعریف می‌کنند، افزود: این حرف کاملا اشتباه است. کمیسیون تنظیم مقررات از ۱۱ عضو تشکیل شده و حتی در دوره وزارت آذری جهرمی، نماینده بخش خصوصی نیز وارد این کمیسیون شد. تصمیم‌گیری‌ها همگی جمعی است.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت‌هایی که در این مدت جهش یافته‌اند، قیمت اینترنت گران نشده و ما به عنوان دولت برای این‌که از خدمات دهندگان اینترنت حمایت کنیم، قیمت پهنای باندی که از شرکت زیرساخت دریافت می‌کردند را ۲۵ درصد پایین آوردیم تا به اقتصاد آن‌ها کمک کنیم.

فلاح اشاره کرد: رگولاتوری اعتقاد دارد هر انحصاری در هر حوزه‌ای اشتباه است. درباره انحصار شرکت زیرساخت نیز همین نظر را داریم و تلاش کردیم با آزادسازی VOICE بین‌الملل در مسیر برداشتن انحصار این شرکت قدم‌هایی برداریم. غیر از این به دنبال بررسی اقدامات دیگر نیز هستیم تا بیش از گذشته در این حوزه رفع انحصار کنیم.

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا