سریال خاتون
فناوری

تاثیر منفی مصرف مواد قندی در تضعیف حافظه و یادگیری

تاثیر منفی مصرف مواد قندی در تضعیف حافظه و یادگیری

بر پایه پژوهشی جدید که توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده است خوردن و نوشیدن غذاهای پرشکر در سنین پایین راه را برای مشکلات حافظ و یادگیری در بزرگسالی هموار می‌کند. این یافته‌ها مشخصا با توجه به تعداد زیاد محصولات خوراکی دارای شربت ذرت و دیگر قندها که برای جوانان عرضه می‌شوند مایه نگرانی است.
 
به گزارش اتنا و به نقل از اسلش‌گیر، مطالعات متعددی نشان داده‌اند که غذاهای مختلف اثرات متفاوتی بر باکتریهای «خوب» یافته شده در دستگاه گوارش دارند؛ به عنوان مثال، رژیم‌های غذایی غنی از چربی و شکر و کم‌فیبر با مشکلات متعدد در سلامت مرتبط تشخیص داده شده‌اند. این مطالعه جدید بر شکر و تاثیر منفی بالقوه آن بر کارکرد شناختی در بزرگسالی متمرکز بود.
 
این تحقیق دربرگیرنده موش‌های صحرایی جوانی بود که امکان دسترسی نامحدود به یک نوشیدنی قندی شبیه نوشابه‌های بدون گاز و دیگر نوشیدنی‌های شیرین‌شده‌ای که نوجوانان غالبا می‌نوشند را پیدا کردند. دو روش برای تست حافظه این موشها در زمانی که به بزرگسالی رسیدند مورد استفاده قرار گرفت، از جمله یک روش که حافظه کنترل‌شونده با قشر پری‌رینال را آزمایش کرد و روشی که حافظه کنترل‌شونده با هیپوکامپ را تست نمود.

 

 
در مقایسه با موشهای صحرایی که به آنها آب فاقد مواد شیرین‌کننده داده شده بود، مشخص شد که موشهایی که به آنها امکان دسترسی نامحدود به نوشیدنیهای قندی داده شده بود از نظر کارکرد حافظه کنترل‌شونده با هیپوکامپ، و نه کارکرد مرتبط با قشر پری‌رینال، دچار مشکل شده بودند.
 
این دانشمندان همچنین تفاوتهایی را در باکتری‌های دستگاه گوارش بین این دو گروه از موش‌ها یافتند؛ گروهی که از نوشیدنی قندی استفاده کرده بود دارای تعداد بیشتری از گونه‌های باکتری گوارشی مشخصی به نام Parabacteroides distasonis و Parabacteroides johnsonii بودند.
 
موشهایی که آب معمولی نوشیدند ولی این باکتریهای Parabacteroides  به بدن آنها پیوند زده شد با مشکلات حافظه‌ای مشابه با مسائلی که برای موشهایی که نوشیدنی قندی مصرف کرده بودند مواجه شدند – و آنها در ادامه دچار مشکلات حافظه کنترل‌شونده با قشر پری‌رینال نیز شدند.
 
 
منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا