سریال خاتون
فناوری

تصویب لایحه بودجه هنگفت در زمینه فناوری

تصویب لایحه بودجه هنگفت در زمینه فناوری


هفته گذشته مجلس سنای آمریکا لایحه هزینه‌ای را تصویب کرد که نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار به تحقیقات علمی و فنی آمریکا اختصاص می‌دهد؛ از جمله ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه ماهواره‌های سرنشین‌دار ناسا برای ماه.

 

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، این لایحه که قبلاً با عنوان «قانون مرزهای بی‌پایان» شناخته می‌شد، شامل یک اصلاحیه است که اخیراً توسط سناتور ماریا کانتول اضافه شده است. این اصلاحیه بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه کشتی‌های ماهواره‌ای سرنشین‌دار به ناسا اعطا می‌کند؛ کشتی‌هایی که در طی برنامه آرتمیس آژانس مورد استفاده قرار خواهند گرفت. گفتنی است برنامه آرتمیس برای ایجاد حضور پایدار انسان در ماه و اطراف ماه تا پایان دهه ۲۰۲۰ تلاش می‌کند.

 

در ماه آوریل، ناسا اعلام کرد که با شرکت اسپیس‌اکس قراردادی ۲٫۹ میلیارد دلاری امضا کرده تا کار روی استارشیپ خود را به پایان برساند و از آن به‌عنوان سطح‌نشین در برنامه آرتمیس استفاده کند. ناسا استارشیپ را به دو سطح‌نشین خصوصی دیگر ترجیح داد – یکی از آنها توسط شرکت Dynetics و دیگری توسط «تیم ملی» طراحی شده است که توسط شرکت پرواز فضایی جف بزوس یعنی Blue Origin هدایت می‌شود.

 

گفته می‌شود به‌زودی هم Dynetics و هم «تیم ملی» اعتراض خود را به دفتر پاسخگویی دولت ایالات متحده اعلام کرده و ادعا نموده‌اند که روند انتخاب ناقص بوده است. هر دو گروه ادعا کرده‌اند که ناسا باید دو قرارداد در این مرحله امضا می‌کرد؛ چرا که خود ​​آژانس گفته بود برای حفظ فضای رقابتی، این کار را انجام خواهد داد.

 

اما مقامات ناسا گفته‌اند که پولی که کنگره تاکنون تخصیص داده، تنها برای حمایت از توسعه یک فروند سطح‌نشین برای آرتمیس کفایت می‌کند. قانون نوآوری و رقابت ایالات متحده و اصلاحیه ۱۰ میلیارد دلاری نیز درست در همینجاست که وارد عمل می‌شوند.

 

گفتنی است این اصلاحیه ناسا را ملزم می‌کند که در حال حاضر، چندین گزینه فرود برای آرتمیس داشته باشد. البته این اصلاحیه تصریح نمی‌کند که یکی از آنها باید توسط «تیم ملی» ساخته شود؛ اما این واقعیت که تیم مذکور، نماینده ایالتی است که بلو اورجین در آن قرار دارد، برخی افراد را بر آن داشته که چنین فرض کنند.

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا