سریال خاتون
فناوری

لاشخور به نخستین پرنده‌ای تبدیل شد که صاحب پای مصنوعی دائمی می‌شود

لاشخور به نخستین پرنده‌ای تبدیل شد که صاحب پای مصنوعی دائمی می‌شود

کارشناسان دانشگاه پزشکی وین آماده‌سازی نخستین «پرنده بیونیک» یا دارای اندام مصنوعی را اعلام کردند. این تیم، با بهره‌گیری از کاری که قبلا فقط بر روی انسانها دیده شده است، یک پای مصنوعی دائمی را در یک لاشخور پشمالو کاشت، و به این ترتیب توانائی قدم زدن و پرواز از طریق یک پای پروتزی را به آن باز گرداند. این فرایند دربرگیرنده پیوند استخوانی است، که شامل ضمیمه کردن مستقیم دست یا پای مصنوعی به اسکلت می‌شود.

 

به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، لاشخورها و دیگر پرندگان بزرگ برای بقا به پاهایشان نیاز دارند؛ پرنده، بدون پاهایش قادر به قدم زدن یا پرواز نخواهد بود، که منجر به مرگ تدریجی ناشی از عدم دسترسی کافی به غذا می‌شود. با این حال، جایگزینی پای یک پرنده بزرگ، به خاطر بارهای اعمال شده به پروتزها، کار پیچیده‌ای است. با این حال، این پای مصنوعی که جدیدا معرفی شده است قادر به بازیابی توانائی پرنده برای قدم زدن بود.

 

 




این لاشخور پشمالو، که نام آن میا است، در منطقه حفاظت شده جغدها و پرندگان شکارچی واقع در جنوب اتریش آورده شده بود. پای این پرنده متحمل صدمه جدی شده بود که منتج به قطع عضو شد، که باعث از بین رفتن توانائی آن برای بقا در حیات وحش شده بود. در اینجا بود که پژوهشگران وارد عرصه شدند.

این تیم در اعلامیه جدید خود توضیح داد که یک ضمیمه بیونیک ویژه ساخته شد که در بالای استخوان پای لاشخور، جائی که قطع عضو رخ داده بود، قابل ایمپلنت بود. این نخستین باری بود که تلاشی برای استفاده از یکی از این ایمپلنتهای پروتزی بر روی یک پرنده انجام شده است.

 

این پای پروتزی به ایمپلنت استخوان ضمیمه می‌شود، که باعث می‌شود به یک بخش دائمی و انعطاف‌پذیر از پا تبدیل شود. به گفته محققان، این لاشخور با این پروتز سه هفته پس از جراحی قادر به قدم زدن شد و پس از شش هفته توانست وزن کامل را تحمل کند. و در حال حاضر همه چیز برای این حیوان نرمال به نظر می‌رسد.

 

 

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا