سریال خاتون
فناوری

افشای اطلاعات کاربران علی‌بابا

افشای اطلاعات کاربران علی‌بابا

دادگاهی در چین اعلام کرد کارمند یک شرکت مشاوره که به بازرگانان در فروشگاه آنلاین تائوبائوی علی بابا کمک می کرد، در زمینه جمع آوری بیش از یک میلیارد مورد اطلاعات از کاربران تائوبائو از سال ۲۰۱۹ و استفاده از آنها برای خدمت رسانی به مشتریانش گناهکار شناخته شد. دادگاه این کارمند و کارفرمایش را به بیش از سه سال حبس و پرداخت جریمه ۴۵۰ هزار یوان (۷۰ هزار و ۲۶۰ دلار) محکوم کرد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، گروه علی بابا در بیانیه ای اعلام کرد هیچ یک از اطلاعات مصرف کنندگان به فروش نرفت و کاربران علی بابا از این اتفاق متحمل زیان مالی نشدند. با این حال این واقعه با تلاشهای دولت چین برای محدود کردن مالکیت و مدیریت حجم عظیم اطلاعات توسط غولهای فناوری چینی نظیر علی بابا، تنسنت هولدینگز و میتوآن مصادف شده است.

سخنگوی تائوبائو هم گفت: تائوبائو منابع قابل توجهی را برای مقابله با جمع آوری غیرمجاز اطلاعات اختصاص داده زیرا اطلاعات خصوصی و امنیتی بالاترین اهمیت را دارند. ما اقدام غیرقانونی در جمع آوری اطلاعات را کشف کردیم و به همکاری با مقامات اجرایی برای دفاع و حمایت از منافع کاربران و شرکایمان ادامه می دهیم.

دولت چین کنترل روی حجم عظیم اطلاعاتی که توسط شرکتهای فناوری این کشور تولید می شود را تشدید کرده تا همزمان با تحکیم موقعیت خود به عنوان یک پیشرو در اطلاعات بزرگ، نفوذ رو به رشد بزرگترین شرکت‌های خصوصی چینی را محدود کند. قانون سیستم امنیت اطلاعات جدید چین که از اول سپتامبر به اجرا درآمد، به دولت چین این قدرت را می دهد تا شرکتهای فناوری را به دلیل سوءمدیریت “داده دولتی اساسی” تعطیل یا جریمه کند. قوه مقننه همچنین در حال طرح قانون حمایت از اطلاعات شخصی است که انتظار می رود امسال تصویب شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این اقدام موازی با بحثهایی است که در آمریکا در جریان است. قانونگذاران آمریکایی خواستار تجزیه غول‌های فناوری نظیر فیس‌بوک و آلفابت شده اند و در اروپا، رگولاتورها به اقدامات ضد انحصارطلبی و دادن قدرت کنترل بیشتر روی اطلاعات شخصی به کاربران متمرکز شده اند. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه دستور بازبینی امنیتی اپلیکیشنهای نرم افزار خارجی را صادر و ممنوعیت اپلیکیشنهای چینی تیک تاک و وی چت که مربوط به دوران ترامپ بود و با مخالفت در دادگاههای آمریکایی روبرو شده بود را لغو کرد.

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا