چگونه موتورهای جستجو مطالب سایت شما را مفید ارزیابی میکنند؟
چگونه موتورهای جستجو مطالب سایت شما را مفید ارزیابی میکنند؟
—————- رپرتاژ آگهی —————–
معمولاً مدیران و کارکنان موتورهای جستجو(مثل گوگل یا بینگ) در مورد ارائه اطلاعات درباره عوامل تأثیرگذار در بهینه سازی موتور جستجو محتاط عمل میکنند. همچنین، به شکل رسمی اطلاعات کامل و دقیقی در مورد نحوه عملکرد موتور جستوجو گوگل ارائه نشده است. تنها گاهی اوقات برخی مدیران گوگل اطلاعاتی مختصر که کامل و شفاف نیستند را بیان میکنند.
چگونه گوگل صفحات مرتبط با جستوجوی کاربران را انتخاب میکند؟
هر فرد زمانی که در اینترنت جستوجویی را انجام میدهد، کوئری و هدفی را در ذهن خود دارد. بنابراین، برای پاسخ به نیازهای کاربران باید بهترین و مرتبطترین نتایج به آنها نشان داده شود.
به همین خاطر، باید معیارها و فاکتورهایی برای رتبهبندی نتایج وجود داشته باشد. موتور جستوجوی گوگل برای پیدا کردن بهترین و مرتبطترین نتایج از بیش از 200 فاکتور استفاده میکند.
عنوان اصلی، توضیحات متا، محتوای صفحه، تیترهای داخلی محتوا، لینک بیلدینگ داخلی و دریافت بک لینک برخی از این فاکتورها هستند. اینکه چه عاملی باعث میشود رتبه بهتری بگیرید، سؤال پیچیدهای است. گوگل معیارهای زیادی را در نظر میگیرد.
معیارهایی که موتور جست و جوی گوگل از آنها برای رتبه دادن به سایتها استفاده میکند، الگوریتمهای گوگل را ایجاد کردهاند. الگوریتمهای گوگل وظیفه دارند تا در مورد رتبهبندی سایتها در لیست نتایج جستوجو تصمیم بگیرند.
شناختن الگوریتمهای مختلف گوگل تا حد زیادی به بهبود جایگاه سایت در نتایج جستوجو کمک میکند.
با این وجود، اگر بدانیم کدام یک از فاکتورهای گوگل تأثیر بیشتری در بهبود سایت دارد، موفقیت چشمگیری را بدست خواهیم آورد.
3 فاکتور اصلی که بیشترین تأثیر را در تعیین رتبه سایتها در نتایج جست و جو دارند؟!
1- تولید محتوای منحصربهفرد، مفید و مرجع
قطعاً میتوان تولید محتوای ارزشمند را یکی از مهمترین موارد در سایت دانست. البته محتوایی با کیفیت که با هدفی مشخص تولید شده باشد و بتواند نیاز کاربران را به صورت کامل برطرف کند.
مثلاً اگر محصول شما یک گجت است، نباید محصول خود را “گجت رویایی و خاص” معرفی کنید، چرا که مخاطبین شما با استفاده از این نام، گجت را سرچ نمیکنند.
توجه داشته باشید که استفاده از اسمهای خاص (همچون نام برند) در متن محتوا میتواند مفید باشد، اما بهتر است از آنها به عنوان کلمات کلیدی استفاده نکرد.
به علاوه، در صورت امکان در نوشتن عنوان از جزئیات بیشتری استفاده کنید.
برای مثال، اگر میخواهید درباره “گجت” بنویسید، بهتر است از عبارت “بهترین گجت آشپزخانه” استفاده کنید.
اینگونه شما کاربران خاصی را هدف محتوای خود قرار میدهید. در نتیجه، گوگل متوجه میشود که کاربران از محتوایی شما رضایت بیشتری به دست میآورد؛ چرا که محتوای صفحه دقیقاً مطابق با کوئری آنها است.
سعی کنید در محتواهای خود موارد کلی را نگویید. در عوض، باید محتوایی را تولید کنید که به طور خاص نیاز مخاطبان را برطرف کند و برای آنها جذاب و مفید باشد.
همچنین، به این نکته توجه داشته باشید که در محتواهای خود از کلمات و عبارات ساده و مناسب برای کاربران استفاده کنید. یعنی تا حد امکان در محتواها به زبان کاربران بنویسید و صحبت کنید. همچنین، استفاده از جملات کوتاه در نوشتهها به درک بهتر متن توسط کاربران کمک میکند.
به موتورهای جستجو از این دید نگاه کنید که هدف آنها تنها و تنها آن است که بهترین و مناسب ترین نتایج ممکن را برای سوالات کاربران فراهم نمایند. پس اگر شما می خواهید که در مقابل این موتورهای جستجو به بهترین نتایج دست یابید باید بتوانید پیش بینی کنید که مخاطبان شما به چه نوع محتواهایی نیاز دارند و به دنبال چه مطالبی هستند، سپس آن مطالب را به بهترین شکل برای آنها فراهم نمایید.
2- نوشتن عنوان و توضیحات متای واقعی، واضح و جذاب
بهینه کردن عنوان صفحه و توضیحات متا. عنوان صفحه به همراه توضیحات متا اولین مواردی هستند که کاربران در صفحه نتایج جستوجو با آن روبرو میشوند.
عنوان صفحه اولین خطی است که مخاطبین شما در نتایج جستوجو آن را میبینند. به عبارت دیگر، عنوان صفحه توضیحی ویژه درباره محتوا صفحه شما است.
یک عنوان جذاب همچون یک تبلیغ حرفهای موجب جذب کاربران به سایت شما میشود.
عنوان انتخابی شما باید واضح باشد و از عنوانی خاص که نشاندهنده هدف صفحه باشد، استفاده کنید. به علاوه، برای بهینهسازی عنوان صفحه باید از عبارات کلیدی استفاده کنید.
بهتر است کلمات کلیدی خود را در ابتدای عنوان قرار دهید. زیرا در صفحه نتایج جستوجو، کاربران اول کلمات ابتدایی عنوان را میبینند. همچنین، به نظر میرسد که گوگل به کلمات ابتدایی عنوان اهمیت بیشتری میدهد.
نکته مهم دیگر در مورد نوشتن عنوان صفحه این است که نباید در دو تا چند صفحه سایت، از یک عنوان مشابه استفاده کنید. همچنین، در عنوان صفحه نباید بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید.
در زیر عنوان اصلی صفحه، متا دسکریپشن یا همان توضیحات متا قرار دارد.
در واقع، توضیحات متا فضایی در صفحه نتایج در اختیار شما قرار میدهد تا به کاربران نشان دهید که صفحه شما همان چیزی است که آنها به دنبال آن هستند.
توضیحات متای جذاب که در آن از عبارات کلیدی برجسته استفاده شده است، یکی از فاکتورهای مهم برای جذب کاربران به سایت است. در نتیجه، تلاش کنید تا توضیحات متای منحصربهفرد، جذاب و مرتبط با موضوع محتوا بنویسید.
3- بهبود سرعت عملکرد سایت
مهمترین بخش عملکرد یک سایت مربوط به سرعت آن است. بهینهسازی این فاکتور مهم باعث افزایش سرعت بارگذاری و نمایش بهتر محتوای سایت میشود.
اگر سرعت سایت شما پایین باشد، کاربران تجربه بدی پیدا میکنند. به این ترتیب، بازدید مجدد کاربران از سایت به طرز قابل توجهی کم میشود.
برای بهبود سرعت سایت، ابتدا باید آن را ارزیابی کنید و مشکلات را شناسایی کنید.
البته پیدا کردن روشهای مناسب برای افزایش سرعت از سایتی به سایت دیگر و از موقعیتی به موقعیت دیگر فرق میکند.
مثلاً ممکن است در برخی از سایتها، تنها با تغییر هاست سرعت سایت افزایش پیدا کند. اما در برخی سایتهای دیگر، شاید بهترین روش ارزیابی مجدد افزونههای سایت باشد.
منبع : seorooz
منبع: خبرگزاری ایتنا