سریال خاتون
فناوری

جاذبه های دیدنی در جزیره قشم که نباید از دست داد

جاذبه های دیدنی در جزیره قشم که نباید از دست داد

—————- رپرتاژ آگهی —————–

جزیره قشم بزرگترین جزیره در خلیج فارس و یکی از شگفت انگیزترین جزایر دنیا ست ، که با وجود پدیده های زمین شناسی نادر و همین طور امکانات رفاهی و تفریحی متنوع به یکی از قطب های گردشگری در ایران تبدیل شده است.

جزیره قشم به خصوص در سالهای اخیر مورد استقبال گردشگرانی داخلی و خارجی قرار گرفته و سالانه پذیرای هزاران مسافر است. برخی با هدف تفریح و گشت و گذار و برخی دیگر با هدف خرید از بازارها و مراکز خرید متنوع وارد این جزیره می شوند . و البته برای هر دو گروه امکانات و امتیازات متمایزی وجود دارد.

در دو دهه اخیر در جزیره قشم سرمایه گذاری های متعددی در صنعت توریسم و گردشگری صورت پذیرفته و در پی آن دهها هتل و مهمانپذیر ، مرکز خرید ، رستوران و … ساخته شده است که همه و همه سفر و اقامت در قشم را دلپذیرتر نموده اند.

در ادامه تور قشم زمینی شما را با گوشه ای از تاریخ و جغرافیای قشم آشنا می کنیم:

به گزارش سفر باتو ، باستان شناسان بر این باورند که سکونت در جزیره قشم قدمتی چهار صد هزار ساله دارد .  در طول تاریخ نام این جزیره بارها و بارها تغییر نموده و در برهه ای از زمان جزیره ابرکاوان ، کشم و لافت نامیده می شد . ابرکاوان نامی بود که در دوران ساسانیان بر روی این منطقه گذارده شد و گفته می‌شود که کاوان از اسم کاوه گرفته شده است .

 از آن زمان این جزیره به مرور زمان پیشرفت کرده و به رونق رسید و کشتی ‌های تجاری برای مبادلات بازرگانی خود به این جزیره رفت و آمد داشتند . از این رو قشم رفته رفته به منطقه ای استراتژیک تبدیل شد .  سپس با روی کار آمدن حکومت آل بویه ،  این جزیره بیش از پیش به قدرت رسید.

مدتی بعد قشم به تصرف پرتغالی‌ها و اسپانیایی ‌ها در آمد و آن ها برای سالیان سال بر این جزیره مسلط بودند و این منطقه را به پایگاه نظامی خود تبدیل نمودند . بعد از آن ،  هلندی‌ها و انگلیسی‌ ها نیز وارد میدان شده و بخش هایی از این منطقه را تصرف نمودند . با روی کار آمدن صفویان و حکمرانی امام قلی خان ،  پرتغالی ‌ها از این جزیره بیرون رانده شدند و در دوران قاجار و پهلوی این جزیره همچنان بخشی از خاک ایران شد و به همان شکل باقی ماند .

 همانطور که اشاره کردیم جزیره قشم در جنوب ایران واقع شده و به استان هرمزگان تعلق دارد ، این جزیره هزار و پانصد کیلومتر مربع وسعت دارد و در تنگه‌ هرمز واقع شده است .

بیشتر بخوانید:

مراکز خرید کیش را از دست ندهید

جزیره قشم از شمال با شهر بندرعباس همسایه است و از شمال شرقی به جزیره هرمز متصل می گردد ، و در شرق آن جزیره لارک و در جنوب آن جزیره هنگام قرار دارد . از این رو به هر سمت را که می نگردید با منطقه ای جذاب و تماشایی روبرو خواهید شد و اگر کمی زمان داشته باشید میتوانید جزایر اطراف قشم را نیز ببینید .

همچنین جزیره قشم دارای توابع و روستاهای متعددی است که برخی از آن ها عبارتند از : باغ بالا ، حمیری ، خالدین ، رمچا ، توریان ، شیب دراز ، بندر دولاب ، زیرانگ ، جی‌جیان و برکه خلف.

البته اغلب این مناطق امروزه جمعیت زیادی ندارند برخی تقریبا خالی از سکنه هستند. ساکنین این مناطق به صید ماهی و برخی در صنایع کوچک مشغول به کار هستند و برخی جوانان در پی جستجوی کار به شهر قشم و یا مناطق اطراف مهاجرت نموده اند. 

بر اساس آخرین سرشماری ها حدود یکصد و پنجاه هزار نفر در جزیره قشم زندگی می کنند. ساکنان این جزیره به زبان فارسی حرف می‌ زنند و گویش بندری دارند ، و زبان مردم محلی تلفیقی از زبان‌ های عربی ، فارسی و انگلیسی است.

در ادامه باید افزود قشکم دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است و بهترین زمان برای سفر به این جزیره فصل پاییز تا اواسط فصل بهار است و دما و میزان رطوبت در فصل تابستان طاقت فرسا و غیر قابل تحمل است.

تور مشهد در سایت سفر باتو را از دست ندهید.

جزیره قشم با توجه به شرایط جغرافیایی خود دارای پدیده های نادری است که در کمتر نقطه ای این کره خاکی همه آنها را در یک منطقه میتوان دید . اما از میان همه آنها دره ستارگان ، تنگه چاه‌کوه ، روستای لافت ، جنگل دریایی حرا ، غارهای خربس و همچنین جزیره ناز و جزیره هرمز از شهرت بیشتری برخوردارند و پیشنهاد می کنیم بازدید از این مناطق را در الویت برنامه های خود قرار دهید.

 

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا