سریال خاتون
فناوری

بازگشت قیمت به آگهی‌های اینترنتی چقدر در وقت و هزینه مردم صرفه‌جویی کرد؟

علاوه بر نتایج مشهود نظرسنجی‌های اینترنتی و اعلام رضایت مردم از این اتفاق، آنالیز نتایج و تحولاتی که در همین دو هفته رخ داده نشان می‌دهد تا چه حد با یک اتفاق ساده برگشت قیمت‌ها، در وقت و انرژی و هزینه کاربران صرفه‌جویی شده است.

۸ ماه ضرر به تهرانی ها

در مقطعی که عبارت «توافقی» جایگزین قیمت مندرج در آگهی‌های ملک و خودرو شده بود، خریداران مجبور بودند برای یک استعلام قیمت ساده با آگهی‌دهنده مستقیما تماس بگیرند و مکالمه کنند. یک هزینه اضافه غیرضروری، به ضرر مردم و به سود اپراتورهای موبایل! در این دو هفته اما اوضاع به سود مردم تغییر کرده است. آمارهای سایت دیوار نشان می‌دهد تعداد کل تماس‌های غیرتکراری روزانه در تهران و در آگهی‌های مربوط به فروش مسکن از ۱۰۱ هزار تماس به ۸۳ هزار تماس کاهش پیدا کرده است؛ یعنی در همین فاصله کوتاه ۱۸ درصد از تعداد تماس‌ها کاسته شده. حالا اگر مدت زمان هر تماس را یک دقیقه در نظر بگیریم، یعنی در همین بازه زمانی ۳۰۵ ساعت در روز در زمان کاربران تهرانی صرفه جویی شده است. به عبارت دیگر در طول این ۸ ماه که قیمت‌ها حذف شده بود ۷۵ هزار ساعت از زمان اهالی پایتخت به هدر رفته است.

سود میلیاردی اپراتورهای موبایل

حالا ۷۵ هزار ساعت مکالمه تلفنی معادل چه مبلغی است؟ اگر تعرفه هر دقیقه مکالمه با موبایل را ۶۰ تومان هم در نظر بگیریم (در بعضی اپراتورها بیشتر است) یعنی در این ۸ ماه ۲۷۰ میلیون تومان به جیب تهرانی‌ها ضرر وارد شده و این پول طبعا عاید اپراتورهای موبایل شده است.

در مورد آگهی‌های خودرو هم وضع به همین منوال است. تعداد کل تماس غیرتکراری برای آگهی‌های خودرو در کل کشور با ۳۷ درصد کاهش در همین دو هفته از یک میلیون و ۷۶۰ هزار تماس در روز به یک میلیون و ۱۱۵ هزار تماس رسیده است. اینجا هم یعنی روزانه حداقل ۱۱ هزار ساعت صرفه‌جویی در زمان مردم صورت گرفته و این عدد را اگر در ۸ ماه ضرب کنیم به رقم سرسام آوری می‌رسیم؛ ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار ساعت و به عبارتی ۱۰۸ هزار شبانه روز یا ۲۹۵ سال! قسمت جالب این ماجرا هم محاسبه سود اپراتورها از این شرایط است. ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار ساعت تماس یک دقیقه‌ای یعنی ۹ میلیارد و ۲۸۸ میلیون تومان. این عدد صرفا منهای پیامک‌های رد و بدل شده برای استعلام قیمت است.

تحول آمار بازدیدها

حالا از کجا مطمئن باشیم که این کاهش تماس با افراد آگهی‌دهنده به علت رکود و افت تقاضا در بازار نیست؟ پاسخ این سوال را می‌توانیم با استناد آمار بازدیدکنندگان آگهی‌های اینترنتی بدهیم. در این دو هفته تعداد کل بازدیدهای غیرتکراری آگهی‌های مسکن در تهران با افزایش ۶۲ درصدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بازدید رسیده است. در مورد آگهی‌های خودرو هم تعداد کل بازدیدهای غیرتکراری با افزایش ۶۸ درصدی همراه شده و از حدود ۱۷ میلیون بازدید به عدد ۲۹ میلیون رسیده. بنابراین علی‌رغم افزایش چشمگیر آگهی‌های اینترنتی از تعداد تماس کاسته شده است. شاید اگر قرار بود تعداد بازدیدها مثل سابق باشد تعداد تماس به مراتب از این رقم فعلی هم پایین‌تر می‌شد. همین چند عدد و رقم ساده ثابت می‌کند که چرا در دو هفته اخیر و در همه نظرسنجی‌ها مردم از بازگشت قیمت به آگهی‌های اینترنتی ابراز رضایت کرده‌اند.

بازگشت قیمت به آگهی‌های اینترنتی چقدر در وقت و هزینه مردم صرفه‌جویی کرد؟

منبع خبر: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا