سریال خاتون
فناوری

آغاز نخستین کارهای علمی مریخ‌نورد پشتکار در سطح مریخ

آغاز نخستین کارهای علمی مریخ‌نورد پشتکار در سطح مریخ

مریخ‌نورد پشتکار (Perseverance) که به‌اندازه یک اتومبیل است، در دهانه جزرو (Jezero) به عرض ۴۵ کیلومتر در ۱۸ فوریه فرود آمد. این ربات شش چرخ چند ماه اول، عمدتاً به انجام بررسی‌های بهداشتی و وارسی ابزارآلات و همینطور مستندسازی بالگرد نبوغ (Ingenuity) سرگرم بود که همراه با هم به مریخ سفر کردند.

 

به گزارش ایتنا به نقل از Space، اکنون پشتکار و سامانه‌های آن، بسیار سریع بوده و بالگرد نبوغ هم کمپین پروازی خود را به پایان رسانده و در انتظار انجام یک مأموریت طولانی‌تر است. بنابراین پشتکار در حال شروع مأموریت علمی خودش است؛ یعنی جستجوی نشانه‌هایی از زندگی باستان بر روی مریخ و جمع‌آوری نمونه برای بازگشت به زمین.

 

جنیفر تروسپر (مدیر جدید پروژه پشتکار) در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) واقع در جنوب کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفته است: «طی چند ماه آینده، پشتکار سرگرم بررسی یک قطعه از کف دهانه جزرو به مساحت ۴ کیلومتر مربع خواهد بود. اولین نمونه‌ها از سیاره دیگری برای ماموریت آینده برای بازگشت به زمین جمع‌آوری خواهند شد».

 




گفتنی است پشتکار به کاوش در دو واحد زمین‌شناسی متمایز خواهد پرداخت: ناحیه‌ای موسوم به Crater Floor Fractured Rough که دارای بسیاری از سنگ‌های باستانی است و دیگری به نام Séítah که اگرچه سنگ بستر هم دارد، اما دارای پشته‌ها و تپه‌های شنی نیز هست.

 

گفته می‌شود انجام این کاوش با واحدهای زمین‌شناسی مذکور به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا اکتشاف خود را در دهانه جزرو آغاز کنند. بنابر برآورد دانشمندان، این منطقه ۳٫۸ میلیارد سال پیش حداقل در زیر ۱۰۰ متر آب بوده است. ما هنوز نمی‌دانیم که سنگها و رسوبات لایه‌ای، چه داستان‌هایی برای تعریف کردن دارند؛ اما مطمئناً سراسر هیجان خواهد بود.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پشتکار یک یا دو نمونه از هر دو واحد جمع‌آوری و ذخیره خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا