سریال خاتون
فناوری

امکان ساخت پوست الکترونیکی با استفاده از ترانزیستورهای بسیار ریز

امکان ساخت پوست الکترونیکی با استفاده از ترانزیستورهای بسیار ریز

محققان با استفاده از ترانزیستورهای با ضخامت اتمی موفق به پوست الکترونیکی ویژه‌ای شده اند که ضخامت آن یک دهم موی انسان است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، پوست الکترونیکی تنها در زمانی عملا مورد استفاده قرار می‌گیرد که ظرافت آن به حدی باشد که به راحتی از پوست عادی قابل تمایز نباشد. تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که ساخت چنین پوستی چندان دور از حقیقت نیست.
 
محققان استنفورد به تازگی روش جدیدی را ایجاد کرده اند که می‌تواند ترانزیستورهای بسیار زیری در حدود زیر 100 نانومتر ایجاد کرد. بر اساس گزارش‌های این دانشگاه رقم ذکر شده چندین برابر کمتر از بهترین رکوردی است که پیش از این برای ضخامت پوست‌های الکترونیکی ثبت شده بود. 
 
 
 
این تیم موفقیت شد این کار را با غلبه بر مشکل بزرگی که از مدت‌ها پیش در زمینه فناوری‌های انعطاف پذیر وجود داشت، به سرانجام برساند. اگرچه نیمه هادی‌های 2D برای این کار ایده آل هستند اما نیازمندی آنها به گرما به حدی است که پلاستیک انعطاف پذیر را ذوب می‌کند.
 
با این حال در این رویکرد جدید سیلیکون پوشانده شده از شیشه با یک ورقه بسیار نازک نیمه هادی پوشیده می‌شود و الکترود‌های طلایی که از فناوری نانو الگو گرفته اند نیز روی آن را می‌پوشانند. سپس این ورقه به میزان 1500 درجه فارنهایت گرما میبیند و ضخامت آن به 3 اتم می‌رسد.
 
این تیم پس از سرد شدن این اجزا می‌تواند ورق به دست آمده را به اجزای زیرین ملیده و پس از طی چند مرحله دیگر ساختاری ایجاد کند که ضخامت آن به پنج میکرون (یک دهم ضخامت موی سر انسان) می‌رسد.این پوست حتی برای استفاده در فناوری‌های  کم انرژی نیز ایده آل است، زیرا می‌تواند جریان‌های زیاد را در ولتاژ پایین کنترل کند.
 
البته کار محققان در اینجا به پایان نمی رسد. آنها می‌خواهند علاوه بر اصلاح این فناوری انعطاف پذیر، آن را به صورت بی سیم در بیاورند و از این طریق کار شبکه یابی را بدون نیاز به سخت‌افزار بزرگ به سرانجام برساند.
منبع: خبرگزاری ایتنا

دکمه بازگشت به بالا