سریال خاتون
فناوری

تفاهم ایرانسل و شهرداری شیراز برای توسعۀ خدمات شهر هوشمند

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، با امضای این تفاهم‌نامه، زمینۀ لازم برای توسعۀ بستر شهر هوشمند و ارائۀ خدمات پایه‌ای شهر هوشمند، در شهر شیراز فراهم می‌شود.

ایرانسل تاکنون، ۱۸۰ کیلومتر فیبر نوری را در شهر شیراز ایجاد کرده و با امضای این تفاهم‌نامه، فازهای بعدی این پروژه پیگیری می‌شود.

مراسم امضای این تفاهم‌نامه، ظهر چهارشنبه ۹ تیر ماه ۱۴۰۰، با حضور مهندس حیدر اسکندرپور شهردار شیراز، دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل و جمعی از مدیران شهرداری شیراز و ایرانسل، در محل شهرداری شیراز برگزار شد.

بر اساس این تفاهم‌‎نامه، ایرانسل در طراحی، اجرا، بهره‌برداری و تحویل بستر شبکۀ فیبرنوری در سطح شهر شیراز به طول تقریبی ۸۰ کیلومتر مسیر مشترک، مشارکت می‌کند.

مدیرعامل ایرانسل در این مراسم، با تأکید بر لزوم تسریع در ایجاد و توسعۀ زیرساخت‌های ارتباطی برای عرضۀ خدمات شهر هوشمند بر بستر فناوری‌های نوین تلفن همراه و اینترنت اشیا، از جمله 5G، گفت: تا چشم به هم بزنیم، نسل پنجم فراگیر می‌شود و باید شرایط و زیرساخت‌های لازم را از قبل فراهم کرد.

پنجمین سایت 5G ایران و ایرانسل، سوم اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و استاندار فارس، در محوطه باز شهرداری شیراز افتتاح شده و در اختیار مردم این شهر قرار گرفت. شیراز پس از تهران، دومین شهر ایران بود که توسط ایرانسل، نخستین ارائه‌دهندۀ  5G در ایران، صاحب فناوری نسل پنج تلفن‌همراه شد.

عباسی‌آرند با تأکید بر لزوم بهره‌برداری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال افزود: یکی از مسائل مهم در این زمینه، توسعۀ دسترسی به شبکۀ ارتباطی، با فراهم کردن زیرساخت‌هایی مانند فیبر نوری و دکل است. در شیراز با توجه به ظرفیت فیبری که تاکنون توسط ایرانسل ایجاد شده است، می‌توانیم به عنوان پایلوت شهر هوشمند کشور، با شهرداری همکاری کنیم.

همچنین ظهر دیروز، در دیدار مدیرعامل ایرانسل با منتخبان جدید شورای شهر شیراز، ظرفیت‌های موجود همکاری برای ارتقای کیفیت خدمات ارتباطی، بررسی شد.

شورای شهر شیراز | ایرانسل

هوشمندسازی خدمات شهری، یکی از الزامات زندگی امروز، در مدیریت منابع و انرژی و ارائۀ خدمات شهری نوین است. به کارگیری راهکارهای شهر هوشمند، نقش مؤثری در جلوگیری از مخاطرات ناشی از تخریب محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی دارد و یکی از مشوق‌های اصلی جامعۀ جهانی برای هوشمندسازی دستگاه‌ها و تجهیزات بر مبنای اینترنت اشیا بوده و انگیزه دولت‌ها برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند را دوچندان کرده است.

راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا،‌ همچون پایش آب، هوا و خاک مناطق شهری و کنترل میزان آلاینده‌های شهری و صنعتی کمک شایانی به پاکسازی محیط زیست خواهند کرد. در این زمینه، شهرهای هوشمند توانسته‌اند تا ۲۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود بکاهند.

مشکلات حمل و نقل و ترافیک شهری نیز از دیگر دغدغه‌های پیش آمده بر اثر افزایش جمعیت شهرهاست که با مدیریت هوشمند حمل و نقل و ترافیک در شهرهای هوشمند مورد توجه قرار گرفته است. استخراج الگوهای ترافیکی، تشخیص لحظه‌ای حوادث و تصادفات، پیش‌بینی تغییرات الگوی ترافیکی و… همگی از کارکردهای این سامانه محسوب می‌شوند.

در همین راستا، ایرانسل تاکنون توانسته است پروژه‌های متعدد مرتبط با فیبرنوری و توسعۀ خدمات شهر هوشمند را علاوه بر شیراز، در شهرهای تهران، مشهد، اهواز، انزلی، آمل، اراک، ارومیه، کرج، سنندج، قزوین، خرم‌آباد، زنجان، اردبیل، ساری، بوشهر، دزفول و اندیمشک نیز طراحی و یا اجرا کند.

2121

منبع خبر: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا