سریال خاتون
فناوری

پیشرفت حیرت‌انگیز تراشه‌های Kirin هواوی؛ بهبود ۲۱۰۰ درصدی در هفت سال

پیشرفت حیرت‌انگیز تراشه‌های Kirin هواوی؛ بهبود ۲۱۰۰ درصدی در هفت سال

شرکت HiSilicon محصولات نیمه‌هادی مختلفی برای انواع دستگاه‌های هواوی تولید می‌کند که در این میان چیپست‌های Kirin معروف‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. سری تراشه‌های Kirin شرکت HiSilicon، عناوینی چون «اولین چیپست مجهز به مودم یکپارچه ۵G» یا «اولین تراشه ۵ نانومتری مجهز به فناوری ۵G» را به خود اختصاص داده‌اند و در بخش پردازش‌های هوش مصنوعی نیز بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند.

گوشی‌های مجهز به چیپست‌های Kirin از نظر مصرف انرژی نیز بسیار عالی عمل می‌کنند و عمر باتری بالایی دارند. این دستگاه‌ها همواره از قدرتمندترین اسمارت‌فون‌های موجود بوده و تجربه‌ی دلنشینی را برای کاربران به ارمغان آورده‌اند.

سیر تکامل چیپست‌های Kirin هواوی

چیپست Kirin ۹۱۰ اولین پردازنده‌ی پرچمدار هواوی بود که توسط HiSilicon طراحی شد و در سال ۲۰۱۴ در گوشی‌های بالارده‌ی هواوی حضور یافت. این تراشه‌ی هشت هسته‌ای با فناوری ساخت ۲۸ نانومتری تولید شد و به عنوان اولین نسل چیپست‌های پرچمدار Kirin شناخته می‌شود.

تراشه‌ نوظهور Kirin ۹۱۰ در زمان خود عملکرد متوسطی از خود به نمایش گذاشت؛ اما با وجود این، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد.

در هفت سال اخیر، هواوی سرمایه‌گذاری عظیمی روی بخش تحقیق و توسعه (R&D) خود انجام داد و توانست در حوزه‌ی طراحی تراشه‌های نیمه‌هادی پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد. تاکنون این تراشه‌ساز چینی، ۱۱ چیپست پرچمدار را معرفی کرده که از تراشه‌ی ۲۸ نانومتری Kirin ۹۱۰ آغاز و تا چیپست ۵ نانومتری Kirin ۹۰۰۰ ادامه داشته است.

چیپست‌های Kirin کار خود را از عملکرد پایین‌تر در مقابل همتای کوالکامی آغاز کردند و با پیشرفت و بهبود بسیار، اخیراً توانسته‌اند عملکرد بهتری را نسبت به اسنپ دراگون ۸۸۸ به ثبت برسانند.

پیشرفت حیرت‌انگیز تراشه‌های Kirin هواوی؛ بهبود ۲۱۰۰ درصدی در هفت سال

اخیراً یکی از کارشناسان فناوری در شبکه اجتماعی Weibo یک مقایسه‌ی کامل میان چیپست‌های Kirin و اسنپ‌دراگون در بنچمارک معروف GFXbench انجام داده و نتایج آن را منتشر کرده است. با مشاهده‌ی این نتایج، روند پیشرفت هواوی و تراشه‌های Kirin به وضوح مشخص است.

در ادامه نتایج مقایسه‌ی چیپست‌های Kirin در مقابل همتایان اسنپ‌دراگون را مشاهده می‌کنید.

· سال ۲۰۱۴: چیپست Kirin ۹۲۰ با ۸.۵ فریم در مقابل اسنپ‌دراگون ۸۱۰ با ۲۵ فریم

· سال ۲۰۱۵: چیپست Kirin ۹۳۵ با ۸.۵ فریم

· سال ۲۰۱۵: چیپست Kirin ۹۵۰ با ۱۸ فریم در مقابل اسنپ‌دراگون ۸۲۰ با ۴۵ فریم

· سال ۲۰۱۶: چیپست Kirin ۹۶۰ با ۵۱ فریم در مقابل اسنپ‌دراگون ۸۳۵ با ۶۵ فریم

· سال ۲۰۱۷: چیپست Kirin ۹۷۰ با ۶۵ فریم در مقابل اسنپ‌دراگون ۸۴۵ با ۸۴ فریم

· سال ۲۰۱۸: چیپست Kirin ۹۸۰ با ۹۰ فریم در مقابل اسنپ‌دراگون ۸۵۵ با ۱۰۲ فریم

· سال ۲۰۱۹: چیپست Kirin ۹۹۰ ۵G با ۱۲۰ فریم در مقابل اسنپ‌دراگون ۸۶۵ با ۱۲۶ فریم

· سال ۲۰۲۰: چیپست Kirin ۹۰۰۰ با ۱۸۵ فریم در مقابل اسنپ‌دراگون ۸۸۸ با ۱۷۵ فریم

در میان سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، شرکت هواوی ۸ چیپست پرچمدار Kirin معرفی و تولید کرده است که دو چیپست Kirin ۹۳۵ و Kirin ۹۵۰ در یک سال رونمایی شدند. از نظر عملکرد کلی، چیپست‌های Kirin در طول هفت سال اخیر بیش از ۲۱۰۰ درصد بهبود یافته‌اند و بالاخره در سال ۲۰۲۰ نسبت به تراشه‌ی Snapdragon ۸۸۸ عملکرد بهتری را ثبت کرده‌اند.

پیشرفت حیرت‌انگیز تراشه‌های Kirin هواوی؛ بهبود ۲۱۰۰ درصدی در هفت سال

برای درک بهتر پیشرفت حیرت‌انگیز چیپست‌های هواوی لازم است بدانید که در همین بازه زمانی، تراشه‌های سری A اپل حدود ۹۰۰ درصد و چیپست‌های Snapdragon ۸۰۰ کوالکام حدود ۶۰۰ درصد بهبود داشته‌اند؛ در نتیجه افزایش کارایی چیپست‌های هواوی از دیگر شرکت‌های فعال در این عرصه به مراتب بهتر بوده است.

هواوی در تلاش است با تحقیق و توسعه‌ی بیشتر، در تولید تراشه‌های مورد نیاز خودکفا شود و وابستگی به کمپانی‌های دیگر را تا حد زیادی کاهش دهد. در همین زمینه انتظار می‌رود تا سال آینده کارخانه اختصاصی تولید تراشه هواوی نیز آغاز به کار کند.

۲۱۲۱

منبع خبر: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا