سریال خاتون
فناوری

گزارش سال ۹۹ دیوار منتشر شد

گزارش سال ۹۹ دیوار منتشر شد

بنا به گزارش سالیانه اپلیکیشن دیوار در سال ۹۹ که به تازگی منتشر شده، در سالی که گذشت ۴۴ میلیون گوشی یکتا، معادل بیش از نصف جمعیت کشور، اپلیکیشن دیوار را باز کرده‌اند و هر خانوار ایرانی به طور متوسط ۵ آگهی روی سایت دیوار منتشر کرده است.

  این گزارش نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۹، ۱۲۹میلیون و ۵۰۰هزار آگهی در دومین اپلیکیشن پرطرفدار ایرانی منتشر شده است. دیوار در سال ۹۹، ۱۸میلیون و نیم کاربر آگهی گذار داشته است.

گزارش سال ۹۹ دیوار منتشر شد

پندمی کرونا باعث رکود کسب و کارهای سنتی و رونق پلت‌فرم‌های آنلاین شد. دیوار همپای سایر بسترهای خدمات دهنده اینترنت در ایران از این فضا بهره جست و خدمات خود را گسترش داد.

 گزارش سال نشان می دهد بیشترین تعداد مکالمه روی یک آگهی با ۱۰هزار و ۹۲ مکالمه مربوط به یک آگهی استخدام در شهر مشهد برای بسته‌بندی ماسک و پد الکلی در منزل افراد بوده است.

بیشترین بازدید از آگهی

آگهی فروش یک پورشه کاین ۸ سیلندر در سال گذشته با ۳۸۷هزار و ۹۷۸ بازدید طی ۷۲ روز رکورد بازدید از یک آگهی را زد. اگر تجسم کردن این عدد کمی سخت است راهنمایی کنیم؛ معادل گنجایش ۵ استادیوم آزادی!

گزارش سال ۹۹ دیوار منتشر شد

مهندس کامپیوتری که این پورشه کاین را آگهی کرده بود می‌گوید:«کاربران معمولا در چت از من می‌پرسیدند چطور ثروتمند شده‌ای؟ من هم در جواب چند کتاب بهشان معرفی می‌کردم.»

آگهی‌های املاک؛ کوچ مردم پایتخت به مناطق جنوبی

سال گذشته بیش از ۷ میلیون آگهی فروش و ۶.۳ میلیون آگهی اجاره آپارتمان در دیوار ثبت شده است.

مناطق ۱،۲ و ۵ در مجموع نیمی از آگهی‌های فروش آپارتمان در تهران را به خود اختصاص داده‌اند. بیشتر آگهی‌های اجاره آپارتمان نیز کمابیش در همین ۳ منطقه متمرکز شده‌اند.

گزارش سال ۹۹ دیوار منتشر شد

۵۰۵ هزار آگهی فروش آپارتمان در منطقه ۵ ثبت شده است؛ در بین شهرهای کشور فقط دو شهر مشهد و کرج تعداد آگهی‌های فروش بیشتری نسبت به منطقه ۵ داشته‌اند.

بنا بر گزارش سالیانه دیوار، منطقه ۲۲ تهران بیشترین رشد تعداد آگهی فروش آپارتمان مسکونی را داشته است به طوری که تعداد آگهی‌های فروش نسبت به سال ۹۸ کمی بیشتر از دو برابر شده است.

کرونا باعث بیکاری گسترده و رکود مالی بیسابقه‌ای شد؛ بسیاری از اقشار طبقه متوسط شغل و درآمد خود را از دست دادند و با رشد انفجاری اجاره خانه و قیمت ملک ناچار به کوچ به مناطق جنوبی‌تر تهران شدند. آمارهای سالیانه دیوار نیز موید همین ماجراست؛ مناطق ۱۲ و ۱۴ در جنوب شرقی تهران با ۴۶ درصد افزایش، بیشترین رشد تعداد آگهی اجاره مسکونی را داشته‌اند.

در بین ۶۰ محله‌ای که بیشترین بازدید برای هر آگهی فروش آپارتمان را داشته‌اند، ۵۸ محله در نیمه جنوبی شهر تهران بوده است.

آمار دیگری نشان می دهد محله گمرک تهران با رشد ۳.۲ برابری بیشترین رشد آگهی فروش مسکونی را از آن خود کرده است.

همچنین به استناد آگهی‌های ثبت شده در دیوار، آپارتمانهای کوچک هنوز محبوب اهالی پایتخت است چنانکه بیش از نیمی از آگهی‎های اجاره مربوط به خانه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربع بوده و آپارتمانهایی با متراژ کمتر از ۷۵ متر مربع سهم ۳۴ درصدی از کل آگهی‌های اجاره را به خود اختصاص داده است.

بازار پرهیجان خودرو

در سال گذشته بیش از ۸.۶ میلیون آگهی در حوزه خرید و فروش خودرو سواری در دیوار منتشر شده است. ارزش این معاملات ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

۵۲ درصد از این آگهی‌ها متعلق به تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و کرج بوده است. از کل آگهی‌ها سهم شهر تهران به تنهایی ۲۶ درصد و سهم چهار شهر دیگر هم در مجموع ۲۶ درصد بوده است.

پرآگهی‌ترین خودروها در سال ۹۹ به ترتیب پراید صندوق‌دار، پژو۲۰۶، پژو۴۰۵، پژو پارس و سمند بوده‌اند. جالب است بدانید تعداد آگهی‌های پراید صندوق‌دار دوبرابر دومین خودروی پرآگهی یعنی پژو۲۰۶ بوده است.

گزارش سال ۹۹ دیوار منتشر شد

همچنین خودروهای زیر ۷۵ میلیون تومان پربازدیدترین آگهی‌های خودرو در دیوار بوده‌اند. ۳۹ درصد کل بازدید آگهی‌ها مربوط به این بازه قیمتی است.

یک نکته حائز اهمیت دیگر اینکه دو شهر ماکو و سلماس با رشد ۳ و نیم برابری نسبت به سال قبل رکورددار بالاترین نرخ رشد آگهی سواری بوده‌اند. ماکو منطقه آزاد و سلماس منطقه ویژه اقتصادی است و به نظر می رسد دلیل رشد بالای ثبت آگهی در این دو شهر همین موضوع باشد.

جنوبی‌ها؛ ماشین‌بازترین

شهرهای جنوبی کشور با اختلاف بالاترین بازدید آگهی را داشته‌اند. در بین ۲۰ شهر اول، ۱۲ شهر در جنوب ایران قرار دارند. قشم، اهواز و آبادان سه شهر جنوبی پربازدید بوده‌اند.

یکی از پرتکرارترین کلمات در میان آگهی‌های وسایل نقلیه و خودرو «لاستیک» با رشد ۸۷ درصدی بوده است. عرضه کم لاستیک در سال گذشته و افزایش قیمت آن منجر به افزایش تقاضا در بازار و نوسان قیمت آن شد.

 

۵.۵ هزار میلیارد تومان ارزش تخمینی معاملات لوازم الکترونیکی

گزارش سالیانه دیوار نشان می‌دهد ۳.۶ میلیون آگهی خرید و فروش گوشی موبایل ثبت شده است.

در این میان سامسونگ با سهم ۴۵ درصدی از آگهی‌ها محبوبترین گوشی کاربران بوده است. گوشی‌های اپل و هواوی به ترتیب با سهم‌های ۱۸ و ۱۲ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

هندزفری، شارژر و قاب نیز به ترتیب پرتکرارترین کلیدواژه های جستجو شده از سوی کاربران بوده‌اند.

جستجوی «مبل» در دیوار؛ بالاتر از گوگل

آگهی‌های مربوط به خانه بیشترین سهم را میان آگهی‌های منتشر شده در دیوار به خود اختصاص داده‌اند؛ ۲۳ درصد آگهی‌ها در زیرشاخه وسایل و متعلقات خانه قرار می‌گرفته‌اند.

گزارش سال ۹۹ دیوار منتشر شد

شاید جالب باشد بدانید کلیدواژه «مبل» سالیانه بیش از ۶۸۴ هزار بار در گوگل جستجو می‌شود، اما همین کلمه در دیوار بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بار توسط کاربران جستجو شده است یعنی بیش از ۴ برابر جستجو در گوگل!

پس از مبل، پراید، گوشی، طلا، موتور، دوچرخه، فرش و تراکتور پرتکرارترین کلمات بوده‌اند.

پس از خانه، طبق انتظار املاک و وسایل نقلیه بالاترین سهم آگهی را داشته‌اند.

دو موضوع استخدام و کاریابی و اجتماعی هم به ترتیب کمترین میزان ثبت آگهی را داشته‌اند؛ موضوعی که به وضوح شرایط اجتماعی جامعه را به سیاستگذاران نشان می‌دهد.

در این میان شهر «خوی» بیشترین نرخ رشد آگهی زیردسته وسایل آشپزخانه را داشته است. همچنین شهر «گناوه» بیشترین میانگین بازدید یکتای هر آگهی در زیردسته وسایل آشپزخانه را به خود اختصاص داده است.

شهر کوهدشت نیز دارای پربازدیدترین آگهی‌های مربوط به زیردسته وسایل آشپزخانه بوده است.

همچنین شهرک «ولیعصر» بورس وسایل و تزیینات خانه در منطقه ۱۸ شهر تهران عنوان پرآگهی‌ترین محله تهران را به خود اختصاص داده است.

آگهی‌های فروشگاهی

بیش از ۱۹ هزار فروشگاه در سال ۹۹ در دیوار آگهی منتشر کرده‌اند. این فروشگاه‌ها در حوزه‎‌های مختلفی مثل وسایل خانه، لوازم شخصی، کسب و کار، لوازم الکترونیکی، سرگرمی و فراغت فعال هستند.

فروشگاهی متعلق به علیرضا اقدسی با ثبت ۳۳۹۴ آگهی فعالترین فروشگاه بوده است. آقای اقدسی در این باره می‌گوید: «ما وبسایت هم داریم اما ترجیح دادیم علاوه بر وبسایت خودمان آگهی‌ها را در دیوار هم منتشر کنیم چون دیوار این روزها خیلی بین مردم جا افتاده و اغلب کسانی که می‌خواهند کالای نو یا دست دوم بخرند اول سراغ دیوار می‌روند.اغلب مشتری‌های ما از دیوار هستند و روزانه تماس‌های زیادی از دیوار داریم.»

استخدام و کاریابی؛ کارگران هنوز دنبال کارند

در سال ۹۹ بیش از ۶.۱ میلیون آگهی استخدام و کاریابی در دیوار منتشر شده است. ۳۴ درصد آگهی‌ها متعلق به شهر تهران است که بیش از ۴ برابرتعداد آگهی‌های دومین شهر پر آگهی یعنی مشهد است.

نکته حائز اهمیت هم اینکه سیرجان بیشترین رشد آگهی استخدام را داشته و تعداد آگهی‌های استخدام این شهر نسبت به سال ۸۹ یازده برابر شده است.

همچنین تخمین زده می شود حدود ۶۰۵ هزار استخدام از طریق دیوار صورت گرفته که ۴۸ درصد این افراد در تهران ساکن بوده‌اند.

پرتکرارترین شغل‌ها در عناوین آگهی‌ها؛ به ترتیب کارگر، منشی، فروشنده، بازاریاب، مشاور، حسابدار، پیک، پرستار و کارمند بوده‌اند.

گزارش سال ۹۹ دیوار منتشر شد

سرگرمی و فراغت؛ کیش رکورد زد

آگهی‌های مربوط به سفر و تور جزو پرتکرارترین آگهی‌ها در حوزه سرگرمی هستند. گزارش سالیانه نشان می‌دهد کیش، مشهد و استانبول پرتکرار ترین مقاصد سفر بوده‌اند.

در سال ۹۹ کیش به پرتکرارترین مقصد سفر تبدیل شده در حالی که سال ۹۸ مشهد پرتکرارترین مقصد سفر بوده است.

دیوار؛ محل اتکای کسب و کارهای کوچک

دیوار به عنوان یک پلتفرم تعاملی فرصت ارائه خدمات برای کسب و کارهای کوچک را فراهم کرده و خانه آنها بوده است.

بنا به گزارش سالیانه دیوار، کاربری به نام سیدمهدی موسوی با ۷۳۴ آگهی در دسته مبلمان و صندلی راحتی بیشترین تعداد آگهی را در این دسته منتشر کرده است. او می‌گوید: «قبل از دیوار بیشتر تبلیغاتم از طریق روزنامه بود اما در حال حاضر بیشتر مشتری‌هایم از طریق دیوار با محصولاتم آشنا می‌شوند.»

کاربری به نام مهدی کاظمی با ۳۹۵ آگهی در دسته گوشی موبایل بیشترین تعداد آگهی را در این دسته منتشر کرده است:« در سال جدید مشکلات اقتصادی کار ما را خیلی سخت تر کرده اما هنوز هم دیوار نقش پررنگی در جذب افرادی که با محصولات ما سر و کار دارند ایفا می کند.»

همچنین دیوار برای زهرا نصراللهی و همسرش که شیره انگور تولید می کنند یا کشاورزانی که در مازندران و گیلان برنج و روغن زیتون به عمل می‌آورند فروشگاهی همواره دایر بوده که بتوانند بدون واسطه مشتری های خود را بیابند و کسب و کار کوچک خود را توسعه دهند.

پشتیبانی

 در سال گذشته بیش از ۲ میلیون تماس با پشتیبانی دیوار گرفته شده است. ۱۴۲ کارشناس به طور متوسط روزانه ۶۴ تماس تلفنی رو پاسخ می دهند و ۹۱ درصد تماس گیرندگان  از گفتگو رضایت داشته‌اند.

گزارش سال نشان می‌دهد بیشترین آگهی در بهمن ماه ثبت شده است. آگهی‌دهندگان بیشتر آگهی‌ها را ظهرها ساعت ۱۲ تا ۱۳ ثبت کرده‌اند اما بازدیدکنندگان اغلب شب‌ها بیدارند و بیشترین بازدیدها پیش از نیمه‌شب انجام شده است.

اتفاقات مهم دیوار در سال ۹۹

 سوای اتفاقاتی مثل جذب ۵۰ هزار مشاور املاک جدید در بخش پنل آژانس تهران، یا آغاز دورکاری کارشناسان دیوار آنچه سال ۹۹ را متمایز می‌کند ایفای مسئولیت اجتماعی و نظارت و بررسی سختگیرانه‌تر آگهی‌ها برای ممانعت از آزارگری و کلاهبرداری است.

جلوگیری از انتشار آگهی فروش حیوانات ممنوعه، اجرای پویش رکاب سفید در کنار سایر کسب و کارها برای خرید دوچرخه و اهدای آن به کودکان محروم، ارتباط با فعالان حوزه زنان برای مقابله با آگهی‌های آزارگری آنلاین جزو مهمترین کارهای اپلیکیشن دیوار بود.

تجربه دیوار برای مقابله با آزار جنسی

متاسفانه در همه محیط­‌های کاری و عمومی اشکالی از آزار زنان دیده می‌­شود. آزارهای آنلاین هم به موازی رشد اینترنت افزایش یافته‌­اند. نوشین کشاورزنیا فعال حوزه زنان در این باره نوشته است:«این استارتاپ نشان داد خواهان فعالیت و آگاهی دهی عمومی در این حوزه است. به محض اطلاع از اینکه گروهی از مخاطبان زن بعد از درج آگهی در دیوار مورد آزارگری آنلاین قرار گرفته­اند از جمعی از فعالان زن کمک خواست. دیوار در دوبخش اقدامات عملی را در دستور کار قرار داد؛ ارتقای سیستم‌های حفظ اطلاعات خصوصی آگهی‌دهندگان و مهمتر از آن انجام کارهای ترویجی برای آگاهی دهی در سطح عمومی.»

فهرست سیاه گونه‌های ممنوعه

 خرید و فروش گونه‌­های ممنوعه حیوانات در دیوار مجاز نیست. این اپلیکیشن با دعوت از حامیان حوزه حیات وحش و مسئولان یگان حفاظت سازمان محیط زیست از آنها خواست با تکمیل فهرست سیاه گونه‌­های ممنوعه یاریگر دیوار باشند.

در این فرایند که ۳ ماه طول کشید بیش از ۹ هزار کلیدواژه ممنوعه به فهرست ربات‌های نظارتی دیوار افزوده شد و تعدادی از افراد تیم نظارتی دیوار به طور ویژه در زمینه حیوانات آموزش دیدند. نتیجه این روند قطع امید قاچاقچیان از دیوار و کاهش حضور آنها در این پلتفرم بود.

احمد بحری، محیط‌بان در این باره گفته است:«دیوار بعد از انتشار آگهی خرید و فروش حیوان ممنوعه، به کاربر پیامک می‌دهد و او را از ممنوعیت این کار آگاه می کند. این یک گام مثبت در جهت فرهنگ سازی است.» البته به گفته بحری، برخی قاچاقچیان حیات وحش حیوانات ممنوعه را با اسامی محلی یا به شکلی رمزگونه در دیوار آگهی می کنند و یکی از موضوعات جلسات هفتگی کارشناسان حیات وحش با مسئولان دیوار، بررسی همین موارد است.

سایر اقدامات

علاوه بر این، اهدای گوشی و تبلت به کودکان مناطق محروم استانهای کهگیلویه و بویر احمد و خراسان شمالی بخشی از ایفای مسئولیت اجتماعی دیوار در سال گذشته بوده است.

اهدای ۴ ونتیلاتور به بیمارستانهای امام حسین (ع)، بهارلو تهران، بعثت و توحید سنندج، و ۱ دستگاه برونکوسکوپ به بیمارستان امیراعلم تهران جزو سایر اقدامات دیوار بوده است.

آگهی ‎های دیوار همیشه رایگان می‌ماند

اگر شما هم تابحال از سایت دیوار برای خرید و فروش استفاده کرده باشید می‌دانید که ثبت آگهی در این سایت برای کاربران عادی رایگان است. البته با استفاده از دو روش فوری و نردبان و پرداخت پول می‌توانید آگهی خود را بالاتر از دیگران در معرض دید قرار دهید.

۸۸ درصد از کل ۱۸ میلیون و نیم کاربری که سال گذشته آگهی منتشر کرده‌اند هیچ هزینه‌ای بابت آگهی نپرداخته‌اند.

«اشکان آرمندهی» مدیرعامل سایت دیوار در این زمینه می‌گوید: «دیوار هرگز قرار نیست از کاربران عادی کسب درآمد کند. ما برای کاربران عادی رایگان هستیم و هرگز، هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی از کاربران آگهی هزینه‌ای برای انتشار آگهی نخواهیم گرفت.»

گزارش سال دیوار، حاوی اطلاعات کاملی از بازار ایران در سال ۱۳۹۹ استش. شما می‌توانید گزارش کامل بازار املاک در سال ۱۳۹۹ و همچنین گزارش‌های دیگری از بازار محصولات دیگری که در دیوار آگهی ‌شده‌اند را اینجا بخوانید.

۲۱۲۱

منبع خبر: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا