سریال خاتون
فناوری

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

دیجی‌کالا را می­توان یک پلتفرم مبتنی بر تکنولوژی نامید که با ایجاد دسترسی‌ به طیف گسترده‌ای از متنوع‌ترین کالاها، تلاش می‌کند بهترین خدمات و امکانات را با قیمت و اطلاعات صحیح در اختیار مردم قرار دهد، تا تجربه‌ای خوشایند از خرید و فروش ایجاد کند. دیجی‌کالا به عنوان پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه، وظیفه خود می‌داند تا خدمات خود را منطبق با استانداردهای جهانی به مشتریان و مخاطبین خود ارائه کند.

این مجموعه به عنوان یک سازمان پیشرو همواره تمرکز اصلی خود را بر «مشتری محوری» قرار داده است و این موضوع را مهمترین‌ ارزش کسب‌وکار خود می‌داند. این سازمان به شفافیت، نوآفرینی، چابکی و مسئولیت‌پذیری معتقد است و آن‌ها را از ارزش‌های محوری سازمان خود قرار داده است.

دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین و پربازدیدترین‌ پلتفرم مارکت‌پلیس، سهم قابل توجهی از تجارت الکترونیک کشور را دارد. حضور بیش از  ۱۵۰ هزار کسب‌وکار ایرانی و تنوع بیش از ۴.۵ میلیون کالا باعث شده است تا بازدیدکنندگان ماهانه وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا به بیش از ۳۰ میلیون برسد.

این پلتفرم ایرانی با گسترش زیرساخت‌های خود توانسته است خدمات خود را در اختیار همه مردم ایران از سراسر کشور قرار دهد و هر فردی در شهرهای بزرگ یا دورافتاده‌ترین روستاها بتواند کالای مورد نظر خود را آنلاین جستجو کند، و هر فروشنده‌ای بتواند محصولات خود را با استفاده از این پلتفرم در هر جای ایران عرضه کند.

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

طبق گزارش سالانه مرکز تجارت الکترونیکی سال ۹۹، در جامعه خرده‌فروشی‌های آنلاین ۴۹۸۴۶ فروشگاه‌ فعال دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و باقی این خرده فروشی‌ها بر بستر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و… فعالیت می‌کنند.

 بر اساس تخمین دیجی‌کالا از حجم معاملات شاپرکی کسب‌وکارهای اینترنتی بر اساس داده‌های بانک مرکزی، دیجی‌کالا تخمین می‌زند که ۹۶.۸ درصد از کل سهم بازار خرده‌ فروشی ایران در اختیار فروش آفلاین است و تنها ۳.۲ درصد از این کیک بزرگ در اختیار فروش آنلاین قرار داد. مقایسه آمارهای منتشر شده در گزارش‌های ۹۸ و ۹۹ دیجی‌کالا نشان می‌دهد که سهم خرده‌فروشی آنلاین در سال ۹۹ با رشد ۶۰ درصدی همراه بود و از ۲ درصد از ســـال ۹۸ بـــه ۳٫۲ درصد در سال ۹۹ افزایـــش یافته است. این روند صعودی علاوه‌ بر آنکه رشد و

توسعه طبیعی و تدریجی خرده‌فروشی آنلاین را نشان می‌دهد، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و گسترش خرید و فروش اینترنتی نیز بوده است.

 

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

در مقیاس جهانی می‌توان دید که خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی جهان سهم قابل توجهی دارد و شیوع ویروس کرونا نیز رشد خیره‌کننده‌ای را در برخی از بازارها به دنبال داشته است. به عنوان مثال این اعداد در کشورهایی مانند چین ۴۴.۸ درصد، بریتانیا ۳۰.۹ درصد، آمریکا ۱۴.۵ درصد، ژاپن ۱۳ درصد است که نشان از ظرفیت بالای این حوزه می‌دهد. از طرفی روند افزایشی تعداد کاربران ایرانی اینترنت (۹۴.۴ میلیون در سال ۹۹ در مقایسه با ۷۸.۱ میلیون در سال ۹۸) و تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی کالا و خدمات (حدود یک میلیون و ۵۷۸ تراکنش در سال ۹۹ در مقایسه با ۱ میلیون و ۶۰ تراکنش در سال ۹۸) در ایران نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ظرفیت اقتصاد دیجیتال در ایران، تا چـه انـدازه از ظرفیـت رشد و توسعه برخوردار است.

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

 

طبق گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا، افزایش اقبال و استمرار در همراهی مشتریان دیجی‌کالا و همچنین گسترش تنوع محصولات و وجود بستر مناسب برای حضور کسب‌وکارها برای فروش کالاهای خود، باعث شده تا به طور متوسط شاهد رشد ۱۰۷ درصدی فروش خالص ریالی و همچنین ۲.۵ برابر شدن ارزش خالص کالاهای فروخته شده در دیجی‌کالا در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ باشیم. این آمار نشان‌دهنده رشد ۱۵۱درصدی در این زمینه است.

 

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

دسترسی همه مردم ایران به خدمات یکسـان و دسترسی تولیدکنندگان سراسر کشـور به بازاری به وسعت ایران از مزیت‌های توسعه فروشگاه‌های آنلاین در برقراری عملی عدالت اجتماعی است. این قابلیت در دیجی‌کالا باعث شده است میلیون‌ها مشتری و ده‌ها هزار فروشنده در هر نقطه از کشور امکان خرید و فروش هر کالایی را بر بستر دیجی‌کالا با قیمتی یکسان و فارغ از مکان زندگی خود داشته باشند.

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

در دیجی‌کالا بیش از ۴۸۰ نوع شغل مختلف وجود دارد که بیش از ۸۲۰۰ پرسنل به صورت مستقیم در ۳۱ استان ایران مشغول به فعالیت هستند و  با توجه به گزارش‌های سالیانه این آمار با رشد ۲ برابری نسبت به سال ۹۸ همراه بوده است. به طور کلی ۸۰ درصد از همکاران دیجی‌کالا در مراکز استان تهران مشغول به کار هستند. توسعه دیجی‌کالا و همچنین رشد سهم اقتصاد دیجیتال در ایران، همانند سال‌های قبل باعث می‌شود تا شاهد افزایش فرصت‌های شغلی بیشتر در سراسر کشور باشیم.

آشنایی با گروه دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

یکی از اقدامات دیجی‌کالا در گزارش سال ۹۹ معرفی کامل گروه دیجی‌کالا به تفکیک محصولات و خدمات است؛ این اقدام که در مقایسه با گزارش پیشین دیجی‌کالا حرکتی مثبت و متنوع برای مخاطبان محسوب می‌شود به شناخت بهتر و بیشتر کاربران از گروه بزرگ دیجی‌کالا کمک می‌کند.

از شرکت‌های زیرمجموعه و سرویس‌های اصلی دیجی‌کالا می توان به بخش‌های اصلی زیر اشاره کرد:

· فروشگاه‌ دیجی‌کالا Digikala))

این پلتفرم فروشگاه اینترنتی در سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شد و با هدف تبدیل شدن به بهترین پلتفرم صنعت الکترونیک در  خاورمیانه به کار خود ادامه داد. این مجموعه با استفاده از فناوری در تلاش است‌ ایجاد تجربه‌ خوشایند در خرید برای مشتریان، توانمندسازی کسب‌کارهای ایرانی در بستر دیجیتال و دستیابی به بخش عمده‌ای از بازار ایران و خاورمیانه را سر لوحه کار خود قرار دهد. این فروشگاه اینترنتی  که از سال ۹۶ توانست با راه‌اندازی بازارگاه  (Marketplace)پتانسیل تبدیل شدن به پلتفرم دو سویه را به معنای واقعی محقق کند اکنون با بیش از ۱۵۰ هزار کسب‌وکار و فروشنده، تنوع بیش از ۴.۵ میلیون کالا و ۳۰ میلیون بازید منحصربه‌فرد در طول یک ماه توانسته خود را به عنوان پر مخاطب‌ترین پلتفرم خرده‌فروشی آنلاین ایران و منطقه معرفی کند.

· فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو Fidibo

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

فیدیبو اولین و بزرگترین پلتفرم فروشگاهی کتاب الکترونیک و صوتی در ایران با بیش از ۱۱۸۰ ناشر همکار و بیش از ۳ میلیون نصب اپلیکیشن،   فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ با هدف توسعه زنجیر ارزش تجارت‌ الکترونیک خود وهمچنین مسئولیت‌های فرهنگی آغاز کرد. محتوای منتشر شده در پلتفرم فیدیبو نشان از همکاری با معتبرترین ناشران است. طبق گزارش سالانه ۹۹، آمار بازدید کاربران نسبت به سال گذشته رشدی ۳.۵ برابری داشته است. دو سرویس ویژه این پلتفرم به نام‌های «فیدیبوک» در سال ۹۷ و «فیدی‌پلاس» در سال ۹۹ راه اندازی شد.

· زیرساخت پرداخت الکترونیک و خدمات مالی دیجی‌پی Digipay

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

دیجی‌کالا، برند دیجی‌پی را در سال ۹۷ با سرمایه گذاری بر استارتاپ «هماپی» راه‌اندازی کرد. این سرویس خدماتی مانند بهبود سرعت فرایند خرید مشتری، مهیا کردن  خرید قسطی، سرعت در بازگشت پول و… را فراهم می‌کند. این سوپراپلیکیشن توانسته با دادن اعتبار ۳۰۰ میلیون ریالی به هر کاربر تاکنون بیش از ۳۳۰۰ میلیارد ریال به مشتریان دیجی‌کالا جهت خرید قسطی خدمات رسانی کند.

· کمدا؛ پلتفرمی برای خرید و فروش در بستر شبکه‌های  اجتماعی

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

کمدا( KOMOODAA)، یک پلتفرم برای خرید و فروش و تعامل افراد در بستر شبکه‌ای اجتماعی است  که با اهداف زیست‌محیطی در حوزه مد و پوشاک از سال ۹۶ شروع به فعالیت کرد. اکنون بیش از یک میلیون خانم ایرانی در کمدا فعالیت دارند. این پلتفرم اکنون در ۱۲۰ شهر ایران مورد استفاده قرار گرفته است، قابلیت ارائه بیش از ۳ میلیون کالا را دارد و دارای بیش از یک میلیون عضو فعال نیز است.

· پیندو؛ خدمات رسانی C۲C

دیجی‌کالا در سالی که گذشت؛ نگاهی به آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹

پلتفرم پیندو (Pindo) به کاربران این امکان را می‌دهد تا با ثبت آگهی بتوانند خرید و فروش انجام دهند و خدمات خود را به صورت C۲C ارائه کنند. بینندگان آگهی در پیندو می‌توانند مشخصات فنی، نظرات کاربران و قیمت کالا و… را در دیجی‌کالا به صورت مستقیم مشاهده و مقایسه کنند. این پلتفرم در سال ۹۹ راه‌اندازی شد و برای آن دسته از مشتریان دیجی‌کالا مناسب است که مایل هستند کالای دست دوم را با قیمت کمتر خریداری کنند و از خدمات دیجی‌کالا مانند حق انصراف مشتری از خرید، بازگشت کالا و… استفاده کنند.

 علاوه بر این موارد، از دیگر شرکت‌ها زیرمجموعه و سرویس‌ها دیجی‌کالا می‌توان به فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی‌استایل (Digistyle)، سوپرمارکت آنلاین فرش (Fresh)، مرکزنوآوری دیجی‌نکست (DigiNext)، سرویس‌های تبلیغاتی آنلاین و آفلاین (Ads service)، کارخانه تولید محتوا (Content Factory)، دیجی‌کالامگ(Digikala Mag)، آکادمی فروشندگان (Seller Academy)، سامانه حمل و نقل هوشمند دیجی‌اکسپرس(Digiexpress) و… نام برد.

نسخه کامل گزارش ۹۹ دیجی‌کالا را ببینید.

۲۱۲۱

منبع خبر: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا