سریال خاتون
فناوری

۷ روش خانگی برای پاک کردن لکه از روی فرش و مبل

شما در ابتدا باید از جنس مبل و فرش خود اطلاع داشته باشید تا روش پاک کردن لکه از روی آنها را هم بدانید. این کار کمک می‌کند تا استفاده از مواد شوینده کمتر به آنها آسیب وارد کند. در ادامه به چند روش خانگی برای پاک کردن لکه از روی فرش و مبل می‌پردازیم.

۱. استفاده از دستمال خشک و جارو برقی در مرحله اول

بهتر است برای پاک کردن لکه از روی مبل و فرش کمتر به سراغ شوینده‌های شیمیایی بروید. این کار به بافت آنها آسیب می‌رساند. توصیه ما به شما این است که در ابتدا از یک دستمال خشک و جارو برقی کمک بگیرید. دقت داشته باشید که استفاده از آب زیاد، حلال تمیز کننده و صابون یا آمونیاک هم به خصوص برای مبلمان چرمی پیشنهاد نمی‌شود. نکته مهم دیگری که برای پاک کردن لکه‌ها باید به خاطر بسپارید آن است که لکه را هر چه زودتر پاک کنید زیرا اگر لکه بیش از یک یا دو روز بر روی مبل یا فرش باقی بماند ثابت می‌شود.

۲. استفاده از کف خمیر ریش برای لکه‌های قدیمی

۷ روش خانگی برای پاک کردن لکه از روی فرش و مبل

برای از بین بردن لکه‌های قدیمی بر روی مبل و فرش می‌توانید از مقداری کف خمیر ریش بر روی محل استفاده کنید. سپس محل را با استفاده از یک پارچه مرطوب تمیز کرده و در نهایت با یک دستمال خشک پاک کنید. محل لک را با دستمالی تمیز بپوشانید و یک جسم سنگین بر روی آن قرار دهید. زمانی که پارچه مرطوب شد آن را عوض کنید. پس از مدتی متوجه می‌شوید که لکه از بین رفته است.

۳. پاک کردن لکه لاک از روی فرش و مبل

چند راهکار برای تمیز کردن مبل راحتی یا استیل از لاک ناخن وجود دارد بنابراین فکر خرید یک فرش یا رویه مبل جدید را نکنید! شما باید در ابتدا از یک پارچه اسفنجی نرم و مقداری پاک کننده پنجره و یا سطوح استفاده کرده و محل مورد نظر را پاک کنید. این کار باید به آرامی انجام شود و سپس چندین مرتبه جای لک با دستمال نم دار تمیز و خشک شود. استفاده از اسپری پاک کننده هم در کنار آب می‌تواند مفید باشد. این کار را چندین بار انجام دهید و به صورت مستقیم بر روی لکه اسپری کنید. اگر لکه پاک نشد می‌توانید با یک مسواک تمیز روی آن را بتراشید. اگر رنگ لاک بسیار تیره باشد شما باید از یک لاک پاک کن استفاده کنید که استون نداشته باشد. با این کار شما به همان مبلمان شیک گذشته خود می‌رسید و نیازی به صرف قیمت زیاد برای خرید دوباره نخواهید داشت. اما در صورت اینکه قصد خرید مبلمان جدیدتری را داشتید بهتر است به سراغ یک مدل مبل راحتی ال با قیمت مناسب بروید.

۴. پاک کردن اثر سوختگی از روی مبل و فرش

گاهی اوقات با ایجاد آثار سوختگی فکر می‌کنیم که باید به کلی قید مبل و فرش خانه را بزنیم. اما ناامید نشوید. ابتدا یک حبه قند بردارید و آن را بر روی جای سوختگی سیگار و غیره بکشید. اگر پارچه مبل یا فرش کرک دار است با کمی شیر بر روی پنبه هم می‌توانید اثر سوختگی را پاک کنید و در نهایت با آب و صابون روی آن لکه را کامل بشویید. علاوه بر روش‌های ذکر شده می‌توانید از این ترفندها نیز استفاده کنید.

۵. پاک کردن اثر جوهر خودکار

۷ روش خانگی برای پاک کردن لکه از روی فرش و مبل

لکه جوهر خودکار را با روش‌های ساده‌ای می‌توان پاک کرد.   برای این کار در ابتدا باید محلی که خودکار بر روی آن کشیده شده است را خیس کنید و سپس بر روی آن نمک بریزید. بعد از این مرحله با یک دستمال نم، محل را تمیز و خشک کنید. استفاده از آب و پودر دستی هم گزینه دیگری است که برای پاک کردن لکه ناشی از جوهر خودکار می‌توان استفاده کرد. در نهایت هم باید روی محل را جارو برقی بکشید.

۶. پاک کردن لکه‌های رنگی از روی فرش و مبلمان

لکه‌های رنگی مانند قهوه، چای و مواد رنگی مانند آب انگور، میوه و غیره می‌توانند کمی دردسر ساز شوند. برای همین هم شما باید ابتدا از نفوذ بیشتر آنها به داخل بافت فرش یا مبل جلوگیری کنید. برای این کار به آرامی و با استفاده از یک دستمال یا حوله کاغذی رطوبت لک ایجاد شده را بگیرید. سپس مقداری آب معدنی بر روی آن بریزید. پس از گذشت چند دقیقه محل را می‌توانید با استفاده از یک دستمال خشک پاک کنید. این کار را باید تا پاک شدن اثر لکه تکرار کنید. اگر هنوز سایه‌ای از لک ایجاد شده دیده می‌شود، می‌توانید با استفاده از پارچه آغشته به آب و سرکه سفید و کف آثار باقی مانده را از بین ببرید. به طور کلی استفاده از محلول سرکه سفید و آب برای پاک کردن بسیاری از لکه‌ها موثر است. این روش هیچ گونه آسیبی هم به بافت فرش یا مبل نمی‌زند. برای از بین بردن بوی سرکه هم نگران نباشید. چندین بار با یک دستمال نم دار می‌توانید سطح آن را پاک کرده و یا آنکه فرش و مبل را در برابر نور خورشید و فضای باز قرار دهید تا بوی آن به صورت کامل از بین برود.

۷. بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد لکه‌ها

در نهایت شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از یک کاور لوازم خانگی و تهیه کاور مبل استیل یا کاور مبل راحتی آنها را به صورت کامل پوشش دهید تا لکه‌ها برایتان دردسر ایجاد نکنند. کاور ژله‌ای زیبایی مبل شما را همچنان نشان می‌دهد و کاور پارچه‌ای فضای کمتری گرفته و به راحتی شسته می‌شود. انواع کاور مبل پارچه ای یا ژله ای آماده هم در بازار با قیمت‌های مختلف موجود هستند که به راحتی و با قیمت‌های ارزان می‌توانید آنها را خریداری کنید.

۲۱۲۱

منبع خبر: خبر آنلاین

دکمه بازگشت به بالا